1 | |||||||||
| Co obejmuje okresowa ocena sprawności fizycznej strażaków i w jaki sposób się ją przeprowadza ? | |||||||||
| Jaka jest skala ocen testu sprawności fizycznej oraz czy kandydatom do służby w PSP przyznawane są punkty preferencyjne za wiek ? | |||||||||
| Jakie elementy obejmuje test sprawności fizycznej dla kandydatów na stanowiska związane z bezpośrednim udziałem w działaniach ratowniczo‑gaśniczych a jakie dla kandydatów na pozostałe stanowiska służbowe ? | |||||||||
| Kiedy nie przeprowadza się okresowej oceny sprawności fizycznej strażaka oraz czym skutkuje nieusprawiedliwione nieprzystąpienie przez strażaka do oceny sprawności fizycznej w wyznaczonym terminie ? | |||||||||
| Kto odpowiada za przeprowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej i kiedy strażak może do niej przystąpić ? | |||||||||
| Którzy strażacy podlegają okresowej ocenie sprawności fizycznej i jak często się ją przeprowadza ? | |||||||||
| W jaki sposób oblicza się wynik końcowy testu sprawności fizycznej i kiedy test sprawności fizycznej uznaje się za zaliczony ? | |||||||||
2 | |||||||||
| Fazy oględzin pogorzeliska | |||||||||
| Klasyfikacja przyczyn pożarów | |||||||||
| Motywy i metody podpaleń | |||||||||
| Podstawowa różnica między art. 163 i 164 ustawy kodeks karny | |||||||||
| Podział śladów pożarowych | |||||||||
| Podział środków zapalających | |||||||||
| Pożar w rozumieniu ustawy kodeks karny | |||||||||
| Samonagrzewanie biologiczne | |||||||||
| Samonagrzewanie chemiczne | |||||||||
| Wymagania jakie powinien spełniać protokół oględzin | |||||||||
| Wymagania, jakie powinna spełniać opinia biegłego sądowego | |||||||||
3 | |||||||||
| Jakie funkcjonalności powinien posiadać SWD PSP wg zapisów rozporządzenia | |||||||||
| Proszę o podanie różnic pomiędzy czasami DCBE, a WCBE oraz wyjaśnić pojęcie marginesu bezpieczeństwa | |||||||||
| Proszę o wyjaśnienie pojęć i skrótów: poważna awaria, poważna awaria przemysłowa oraz ZDR i ZZR | |||||||||
| Scharakteryzuj System Powiadamiania Ratunkowego w Polsce z uwzględnieniem roli SWD PSP | |||||||||
| Wymień główne zasady dotyczące rozmieszczenia znaków bezpieczeństwa zgodnie z dokumentacją CNBOP-PIB | |||||||||
4 | |||||||||
| Definicja pojęcia Ergonomia | |||||||||
| Definicja pojęcie dostępność w aspekcie ewakuacji osób z budynków | |||||||||
| Omów klasy odporności ogniowej elementów budynków | |||||||||
| Omów pojęcie ryzyko i ryzyko zawodowe | |||||||||
| Omów terminy Dostępny czas bezpiecznej ewakuacji i Wymagany czas bezpiecznej ewakuacji | |||||||||
5 | |||||||||
| Definicja i zasady obliczania gęstości obciążenia ogniowego | |||||||||
| Jakie obowiązują w PSP procedury, które mają zastosowanie podczas wystąpienia zagrożenia w zakładach dużego ryzyka wystąpienia poważnej awarii przemysłowej | |||||||||
| Kiedy jest wymagane opracowanie scenarusza pożarowego oraz jakie są ogólne zasady współpracy urządzeń przeciwpożarowych? | |||||||||
| Klasyfikacja budynków z uwagi na grupę wysokości | |||||||||
| Klasyfikacja budynków ze względu na przeznaczenie | |||||||||
| Możliwości złagodzeń w zakresie dopuszczalnej długości dróg ewakuacyjnych | |||||||||
| Podstawowe i uzupełniające kryteria odporności ogniowej | |||||||||
| Przedstaw zasady współpracy urządzeń przeciwpożarowych, w szczególności wentylacji pożarowej oraz samoczynnych urządzeń gaśniczych wodnych | |||||||||
| Warunki stanowiące podstawę do uznania budynku za zagrażający życiu ludzi | |||||||||
| Wyjaśnij zasady określania klas odporności pożarowych budynków produkcyjno-magazynowych | |||||||||
| Wyjaśnij zasady określania klas odporności pożarowych budynków zaliczanych do kategorii zagrożenia ludzi | |||||||||
| Wymagania dla ewakuacyjnych klatek schodowych | |||||||||
| Wymagania dla przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę | |||||||||
| Złagodzenia w zakresie podziału budynków na strefy pożarowe | |||||||||
6 | |||||||||
| Co jest istotą logistyki? | |||||||||
| Co jest istotą transportu? | |||||||||
| Co to jest ryzyko? | |||||||||
| Co to są teworzywa termoplastyczne, proszę podać przykłady? | |||||||||
| Co wchodzi w zakres infrastruktury transportowej? | |||||||||
| Czym jest System Wspomagania Decyzji? | |||||||||
| Jak wyznacza się strefę DRA i R (rejon lotów dronami), do kogo się występuje o jej wyznaczenie podczas działań ratowniczych, kto zarządza strefą? | |||||||||
| Jakie metody badawcze wykorzystano w pracy dyplomowej? | |||||||||
| Jakie są komponenty ryzyka? | |||||||||
| Kryzys a sytuacja kryzysowa? | |||||||||
| Na czym polega identyfikacja zagrożeń? | |||||||||
| Na jakich zasadach funkcjonuje ratownictwo techniczne? | |||||||||
| Omów system motywacyjny obowiązujący w PSP? | |||||||||
| Omów zasady współpracy jednostek OSP z jednostkami PSP podczas działań z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych | |||||||||
| Omówić wybraną metodę oceny ryzyka? | |||||||||
| Po ilu godzinach strażakom biorącym udział w długotrwałych akcjach ratowniczych przysługuje pierwszy posiłek? | |||||||||
| Proszę omówić zasoby Specjalistycznej Grupy Wodno-Nurkowej? | |||||||||
| Proszę podać definicję ryzyka? | |||||||||
| Proszę przestawić jaki wpływ mają prowadzone działania edukacyjne społeczeństwa na podniesienie poziomu bezpieczeństwa mieszkańców? | |||||||||
| Rola i sposób działania systemów bezzałogowych,i innych innowacyjnych rozwiązań technologicznych, w aspekcie działań ratowniczo-gaśniczych, zarządzania kryzysowego, ochrony ludności | |||||||||
| Scharakteryzuj obszar leśny rejonu chronionego? | |||||||||
| W jaki sposób użycie termowizji w czasie działań z użyciem drona może wspomóc proces decyzji KDR? | |||||||||
| Wymienić znane metody oceny ryzyka? | |||||||||
7 | |||||||||
| Co to jest infrastruktura krytyczna? | |||||||||
| Co to są produkty spalania? Wymienić przykładowe | |||||||||
| Co to są szkodliwe substancje chemiczne? | |||||||||
| Czym się różni infrastruktura komunalna od infrastruktury krytycznej? | |||||||||
| Jakie czynniki mają wpływ na oddziaływanie substancji chemicznych na organizm człowieka? | |||||||||
| Jakie informacje są niezbędne do oceny ryzyka zawodowego w narażeniu na czynniki biologiczne? | |||||||||
| Jakie instytucje w Polsce odpowiadają za monitorowanie zagrożeń? | |||||||||
| Jakie mogą być źródła zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby? | |||||||||
| Jakie parametry uwzględnia się w ocenie ryzyka zawodowego w narażeniu na substancje chemiczne? | |||||||||
| Jakie są metody monitorowania jakości wody? | |||||||||
| Jakie substancje są określane jako niebezpieczne? Podać przykłady grup zagrożeń | |||||||||
| Jakie wirusy stanowią największe zagrożenie dla ludzi pracujących i w jakich zawodach? | |||||||||
| Na czym polega toksykologia pożarów? | |||||||||
| Omówić na czym polega ocena ryzyka na przykładzie wybranego systemu infrastruktury komunalnej | |||||||||
| Omówić siatkę bezpieczeństwa - co to jest, jakie są jej składowe, czemu służy | |||||||||
| Podaj definicję ergonomii pracy i wymień jej najważniejsze nurty | |||||||||
| Podaj definicję szkodliwych czynników biologicznych w środowisku pracy? | |||||||||
| Podaj przykłady czynników biologicznych wywołujących choroby odzwierzęce? | |||||||||
| Scharakteryzuj metody oceny obciążenia organizmu przy pracy statycznej i dynamicznej | |||||||||
| W jaki sposób czynniki biologiczne mogą oddziaływać na organizm człowieka pracującego (podaj przykłady)? | |||||||||
| W jaki sposób identyfikować zagrożenia? Co wziąć pod uwagę? | |||||||||
| W jaki sposób pobiera się materiał biologiczny do analizy z powierzchni o niejednorodnej strukturze. Omów stosowane metody? | |||||||||
| Wyjaśnić pojęcie adsorpcji. Podać przykłady zastosowania zjawiska adsorpcji | |||||||||
| Wyjaśnij pojęcia chorób alergicznych i immunotoksycznych oraz podaj przykłady takich chorób, które mogą być wywołane przez czynniki biologiczne występujące w rolniczym środowisku pracy? | |||||||||
| Wymień etapy oceny ryzyka w narażeniu na czynniki biologiczne | |||||||||
| Wymień metody oceny wydatku energetycznego | |||||||||
| Wymień najważniejsze metody profilaktyczne stosowane do ochrony pracowników służby zdrowia przed czynnikami biologicznymi | |||||||||
8 | |||||||||
| Cel i zakres wykorzystania termowizji w działaniach ratowniczych KSRG | |||||||||
| Cel systemu standaryzacji wyposażenia samochodów ratowniczo-gaśniczych | |||||||||
| Co to jest wentylacja taktyczna? Omów kryteria do jej zastosowania | |||||||||
| Co wpływa na efektywność systemów zaopatrzenia wodnego w wariancie dowożenia i układów pompowo-wężowych | |||||||||
| Czym się różni Rejon Koncentracji (RK) od Punktu Przyjęcia Sił i Środków? Proszę opisać pojęcia | |||||||||
| Definicja planowania operacyjnego, omów jej składowe | |||||||||
| Ilu kierujących występuje w trakcie działań ratowniczych poziomu taktycznego z trzema odcinkami bojowymi? | |||||||||
| Jak się zmienia „łączność” po przejściu na taktyczny poziom kierowania działaniami ratowniczymi? Co się dzieje z łącznością po wprowadzeniu sztabu? | |||||||||
| Kierowanie działaniem ratowniczym na poziomie strategicznym | |||||||||
| Które osoby są wskazane w przepisach prawa do kierowania działaniami ratowniczymi na poziomie taktycznym? | |||||||||
| Mechanizm gaśniczy proszków stosowanych w KSRG | |||||||||
| Na podstawie jakich wytycznych dysponuje się I i II rzut do działań ratowniczych? | |||||||||
| Na podstawie jakich wytycznych można przyjmować do celów planistycznych czasy dysponowania/alarmowania PSP i OSP KSRG? | |||||||||
| Nowoczesne technologie w likwidacji katastrof budowlanych | |||||||||
| Określ determinanty prawne i zakres funkcjonowania rot asekuracyjnych podczas działań gaśniczych | |||||||||
| Omów kierunki rozwoju potencjału ratowniczego do działań gaśniczych przy pożarach lasu | |||||||||
| Omów kierunki rozwoju potencjału sprzętowego w zakresie działań gaśniczych na wodach śródlądowych | |||||||||
| Omów proces podejmowania decyzji KDR’a | |||||||||
| Omów wyposażenie i funkcjonalność samochodu wężowego | |||||||||
| Omów zasady dysponowania zastępów ratowniczych w tzw. pierwszym rzucie | |||||||||
| Omów zasady działań gaśniczych w obrębie instalacji fotowoltaicznych (PV) | |||||||||
| Omów zasady działań gaśniczych w obrębie instalacji LPG/LNG | |||||||||
| Opisz wybraną procedurę gaszenia paneli fotowoltaicznych | |||||||||
| Opisz wybraną procedurę gaszenia samochodu elektrycznego | |||||||||
| Organizacja monitorowania czasu pracy strażaków w sprzęcie ochrony układu oddechowego na poziomie interwencyjnym KDR | |||||||||
| Podać rolę i zadania sztabu akcji | |||||||||
| Podać różnicę między akcją ratowniczą i działaniem ratowniczym | |||||||||
| Podać różnicę między zdarzeniem mnogim i masowym | |||||||||
| Proszę scharakteryzować analizę zagrożeń i zabezpieczenia operacyjnego powiatu? | |||||||||
| Proszę wymienić i scharakteryzować zespoły sztabowe na potrzeby działań ratowniczych? | |||||||||
| Proszę wymienić podstawowe elementy składowe organizacji działań ratowniczych na poziomie taktycznym? | |||||||||
| Rola bezzałogowych statków powietrznych w procesie rozpoznania podczas działań gaśniczych | |||||||||
| Rola planu ratowniczego KP/KM PSP. Omów jego składowe | |||||||||
| Rola rozpoznania bezpośredniego podczas działań gaśniczych w garażach podziemnych | |||||||||
| Rola sztabu akcji podczas działań ratowniczych na poziomie strategicznym | |||||||||
| Scharakteryzuj problematykę działań gaśniczych podczas pożarów budynków wysokościowych w budowie | |||||||||
| Systemy ostrzegające społeczeństwo o występujących zagrożeniach | |||||||||
| W jakich warunkach działań występuje taktyczny poziom kierowania działaniami ratowniczymi? | |||||||||
| Wykorzystanie dronów w akcjach poszukiwawczych | |||||||||
| Wykorzystanie dronów w działaniach ratowniczych | |||||||||
| Wymagania dot. sygnalizacji ostrzegawczej w samochodach ratowniczo-gaśniczych | |||||||||
| Wymień i omów narzędzia wspomagania decyzji KDR podczas działań gaśniczych | |||||||||
| Wymień i scharakteryzuj metody wyznaczania wydatku gaśniczego | |||||||||
| Wymień podstawowe zadania KDR na poziomie interwencyjnym/taktycznym/strategicznym | |||||||||
| Zakres wsparcia logistycznego podczas działań gaśniczych | |||||||||
| Źródła informacji do tworzenia analiz ze zdarzeń ratowniczych | |||||||||
9 | |||||||||
| 1.Wymień źródła zagrożeń dla bezpieczeństwa europejskiego? | |||||||||
| 2.Jakie są zadania władz samorządowych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa społecznego? | |||||||||
| 3.Wymień kompetencje Sejmu w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności państwa? | |||||||||
| 4. Wymień kompetencje prezydenta RP w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności państwa? | |||||||||
| 5.Scharakteryzuj zjawisko konfliktów etnicznych? | |||||||||
| 6.Podaj definicję konfliktu politycznego? | |||||||||
| Co rozumiesz przez cyberbezpieczeństwo? | |||||||||
| Co rozumiesz przez cyberbezpieczeństwo? | |||||||||
| Co to jest HNS i jaki jest jego mechanizm działania? | |||||||||
| Co to jest psychologia i jakie są jej główne koncepcje człowieka? | |||||||||
| Co to są działania hybrydowe i czym się różnią od wojny hybrydowej? | |||||||||
| Co to są działania hybrydowe i czym się różnią od wojny hybrydowej? | |||||||||
| Czym są UN OCHA i DG ECHO? | |||||||||
| Jak wykorzystywane są ruchy migracyjne w działaniach hybrydowych? | |||||||||
| Jak wykorzystywane są ruchy migracyjne w działaniach hybrydowych? | |||||||||
| Jakie cyberzagrożenia wiążą się z IoT? | |||||||||
| Jakie cyberzagrożenia wiążą się z IoT? | |||||||||
| Jakie są społeczne uwarunkowania narodzin socjologii? | |||||||||
| Jakie zagrożenia wiążą się ze stosowaniem psychotechniki - podaj 2 przykłady | |||||||||
| Jakie zagrożenia wiążą się ze stosowaniem psychotechniki - podaj 2 przykłady | |||||||||
| Na czym polega interwencja humanitarna i jaki kraj manipulacyjnie się powołuje na konieczność jej zastosowania? | |||||||||
| Omów pojęcia prawa zastawu, zastawu rejestrowego i hipoteki, wskazując źródło i tryb powstania tych praw, ich przedmiot oraz miejsce i tryb ich ujawnienia na gruncie prawa cywilnego | |||||||||
| Omów pojęcia zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnej w prawie cywilnym oraz wskaż żródła i rodzaje reprezentacji podmiotów w prawie cywilnym | |||||||||
| Omów pojęcie przestępstw urzędniczych i wskaż min. trzy czyny zabronione w z ustawy kodeks karny zaliczane do te kategorii przestępstw | |||||||||
| Omów porównawczo pojęcia przestępstwa, deliktu i wykroczenia. Wskaż źródła ich regulacji i tryby odpowiedzialności z tytułu ich popełnienia | |||||||||
| Omów rodzaje rzeczy i praw rzeczowych bezwzględnych i względnych na gruncie przepisów ustawy kodeks cywilny | |||||||||
| Pojęcie stresu i stresora - w kontekście relacji człowiek - środowisko | |||||||||
| Psychologia poznawcza i psychologia behawioralna - wymień najważniejsze różnice i podobieństwa? | |||||||||
| stres traumatyczny i chroniczny - przyczyny i skutki | |||||||||
| Wyjaśnij, jaka jest różnica w zapisach art 33 i 51 KNZ i dlaczego są one tak istone | |||||||||
| Wyjaśnij, o co chodzi w zapisach artykułów 3 i 5 Traktatu NATO i który z nich jest ważniejszy? | |||||||||
10 | |||||||||
| Co to jest napięcie dotykowe i napięcie krokowe? Zdefiniować, podać przykłady, wyjaśnić, w jaki sposób się przed nimi zabezpieczyć | |||||||||
| Co to jest napięcie dotykowe i napięcie krokowe? Zdefiniować, podać przykłady, wyjaśnić, w jaki sposób się przed nimi zabezpieczyć | |||||||||
| Co to jest napięcie dotykowe i napięcie krokowe? Zdefiniować, podać przykłady, wyjaśnić, w jaki sposób się przed nimi zabezpieczyć? | |||||||||
| Jakiego rodzaje wyzwalacze znajdują się w wyłączniku instalacyjnym i czemu służą? Omówić: budowę, zasadę działania i charakterystki wyłączników instalacyjnych | |||||||||
| Jakiego rodzaje wyzwalacze znajdują się w wyłączniku instalacyjnym i czemu służą? Omówić: budowę, zasadę działania i charakterystyki wyłączników instalacyjnych | |||||||||
| Jakiego rodzaje wyzwalacze znajdują się w wyłączniku instalacyjnym i czemu służą? Omówić: budowę, zasadę działania i charakterystyki wyłączników instalacyjnych | |||||||||
| Omówić budowę i zasadę działania transformatora jednofazowego z uwzględnieniem zjawiska indukcji. Opisać zastosowanie transformatorów | |||||||||
| Omówić budowę i zasadę działania transformatora jednofazowego z uwzględnieniem zjawiska indukcji. Opisać zastosowanie transformatorów | |||||||||
| Omówić budowę i zasadę działania transformatora jednofazowego z uwzględnieniem zjawiska indukcji. Opisać zastosowanie transformatorów | |||||||||
| Opisać bezpieczeństwo działań ratowniczych podczas zdarzeń w obrębie instalacji fotowoltaicznych i pojazdów elektrycznych | |||||||||
| Opisać bezpieczeństwo działań ratowniczych podczas zdarzeń w obrębie instalacji fotowoltaicznych i pojazdów elektrycznych | |||||||||
| Opisać bezpieczeństwo działań ratowniczych podczas zdarzeń w obrębie instalacji fotowoltaicznych i pojazdów elektrycznych | |||||||||
| Opisać budowę i istotę złącza ognioszczelnego w urządzeniach Ex | |||||||||
| Opisać budowę i istotę złącza ognioszczelnego w urządzeniach Ex | |||||||||
| Opisać budowę i zasadę działania wyłącznika różnicowo-prądowego, ograniczenia jego stosowania | |||||||||
| Opisać budowę i zasadę działania wyłącznika różnicowo-prądowego, ograniczenia jego stosowania | |||||||||
| Opisać budowę i zasadę działania wyłącznika różnicowoprądowego, ograniczenia jego stosowania | |||||||||
| Opisać i krótko scharakteryzować czynniki konieczne do powstania wybuchu mieszaniny pyłowo-powietrznej | |||||||||
| Opisać i krótko scharakteryzować czynniki konieczne do powstania wybuchu mieszaniny pyłowo-powietrznej | |||||||||
| Opisać moce w obwodach prądu przemiennego wraz z fizycznymi przyczynami ich występowania | |||||||||
| Opisać moce w obwodach prądu przemiennego wraz z fizycznymi przyczynami ich występowania | |||||||||
| Opisać moce w obwodach prądu przemiennego wraz z fizycznymi przyczynami ich występowania | |||||||||
| Opisać podział przestrzeni zagrożonych wybuchem | |||||||||
| Opisać podział przestrzeni zagrożonych wybuchem | |||||||||
| Opisać prawo indukcji elektromagnetycznej Faradaya. Podać przykłady wykorzystania tego prawa w technice oraz przykłady zastosowań, gdzie zjawiska te są niekorzystne. Uzasadnić | |||||||||
| Opisać prawo indukcji elektromagnetycznej Faradaya. Podać przykłady wykorzystania tego prawa w technice oraz przykłady zastosowań, gdzie zjawiska te są niekorzystne. Uzasadnić | |||||||||
| Opisać prawo indukcji elektromagnetycznej Faradaya. Podać przykłady wykorzystania tego prawa w technice oraz przykłady zastosowań, gdzie zjawiska te są niekorzystne. Uzasadnić | |||||||||
| Opisać różnice pomiędzy przewodami ognioodpornymi i zwykłymi | |||||||||
| Opisać różnice pomiędzy przewodami ognioodpornymi i zwykłymi | |||||||||
| Opisać różnice pomiędzy przewodami ognioodpornymi i zwykłymi | |||||||||
| Opisać różnicę pomiędzy przewodami stosowanymi w instalacjach elektroenergetycznych nn w budownictwie ogólnym a przewodami bezhalogenowymi w klasie PH | |||||||||
| Opisać wpływ obniżenia napięcia lub zaniku fazy na pracę silnika elektrycznego indukcyjnego oraz wyjaśnić z czego to wynika | |||||||||
| Opisać wpływ obniżenia napięcia zasilania lub zaniku fazy na pracę silnika elektrycznego indukcyjnego oraz wyjaśnić z czego to wynika | |||||||||
| Opisać wpływ spadku napięcia lub zaniku fazy na pracę silnika elektrycznego indukcyjnego oraz wyjaśnić z czego to wynika | |||||||||
| W jaki sposób działa silnik indukcyjny asynchroniczny? | |||||||||
| W jaki sposób działa silnik indukcyjny asynchroniczny? | |||||||||
| W jaki sposób działa silnik indukcyjny asynchroniczny? | |||||||||
| Wyjaśnić czym są i w jaki sposób powstają prądy wirowe. Uzasadnić, czy jest to zjawisko pożądane | |||||||||
| Wyjaśnić czym są i w jaki sposób powstają prądy wirowe. Uzasadnić, czy jest to zjawisko pożądane | |||||||||
| Wyjaśnić czym są i w jaki sposób powstają prądy wirowe. Uzasadnić, czy jest to zjawisko pożądane | |||||||||
| Zdefiniować prawo Joule’a-Lenza. Opisać kontekst bezpieczeństwa pożarowego | |||||||||
| Zdefiniować prawo Joule’a-Lenza. Opisać kontekst bezpieczeństwa pożarowego | |||||||||
| Zdefiniować prawo Joule’a-Lenza. Opisać kontekst bezpieczeństwa pożarowego | |||||||||
11 | |||||||||
| Czym różni się układ inercjalny od nieinercjalnego ? Podaj po dwa przykłady układów inercjalnych i nieinercjalnych | |||||||||
| Jaki jest wpływ wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych na zdrowie człowieka? | |||||||||
| Jaki jest wpływ zanieczyszczeń atmosferycznych na zdrowie ludzi i stan środowiska? | |||||||||
| Jakie są metody badań ilościowych i jakościowych wody? | |||||||||
| Jakie są metodyy rekultywacji i remediacji gleb i gruntów? | |||||||||
| Jakie są przyczyny i skutki degradacji gleb? | |||||||||
| Klasyfikacja węglowodorów | |||||||||
| Na czym polega dysocjacja elektrolityczna i hydroliza soli. Wyjaśnij pojęcie pH r-ru.Od czego zależy szybkość reakcji chemicznych | |||||||||
| Na czym polega okresowość właściwości pierwiastków? | |||||||||
| Omów kryteria podziału reakcji chemicznych | |||||||||
| Omów prawo rozpadu promieniotwórczego (definicja, równanie, wykres, wzór) | |||||||||
| Omów sposoby otrzymywania soli (podaj przykłady)Omówić typy reakcji chemicznychWyjaśnij czym różnią się reakcje egzotermiczna i endotermiczna | |||||||||
| Omów sposoby przekazywania energii cieplnej. Podaj przykłady | |||||||||
| Omów trzy zasady dynamiki Newtona | |||||||||
| Omów typy wiązań chemicznych. Czy rodzaj wiązania wpływa na właściwości związku chemicznego (przeanalizuj na przykładach). Omów zjawisko fotoelektryczne | |||||||||
| Podaj definicję, czas życia i zastosowanie izotopów promieniotwórczych | |||||||||
| Podaj przykłady mocnych kwasów i na przykładzie jednego z nich wyjaśnij jakie zagrożenia występują podczas przechowywania | |||||||||
| Podaj przykłady neutralizatorów w ratownictwie chemicznym. Opisz sposoby neutralizacji ługów | |||||||||
| Porównaj powstawanie obrazów w soczewkach skupiających i rozpraszających | |||||||||
| Porównaj właściwości pola elektrycznego i grawitacyjnego | |||||||||
| Scharakteryzuj i opisz promieniowanie neutronowe | |||||||||
| Scharakteryzuj ogólnie polimery. Jakie czynniki wpływają na właściwości polimerów? | |||||||||
| Woda i roztwory wodne. Opisz rozpuszczalność soli i gazów w wodzie względem temperaturyJak nazywają się substancje stosowane do przyspieszania lub opóźniania reakcji chemiczncych | |||||||||
| Wskaż jaka jest różnica między promieniotwórczością naturalną i sztuczną | |||||||||
| Wyjaśnij co to jest promieniowanie jonizujące, wymień rodzaje oraz opisz sposoby ochrony przed nimi | |||||||||
| Wyjaśnij jak zmienia się energia w ruchu drgającym | |||||||||
| Wyjaśnij na przykładach pojęcie izotopu. Definicja, przykłady, czas życia, zastosowanie.Wskaż, jaka jest różnica między promieniotwórczością naturalna i sztuczną . Podaj przykłady | |||||||||
| Wyjaśnij pojęcie alotropia | |||||||||
| Wyjaśnij znaczenie skrótów NDS, NDSCh i podaj w jakich jednostkach wyraża się te wartości | |||||||||
| Wymień i opisz przemiany termodynamiczne | |||||||||
| Wymień jakie znasz sposoby przekazywania ciepła i omów je | |||||||||
| Wymień mocne kwasy i podaj jakich substancji należy użyć do ich neutralizacji podczas działań ratowniczych | |||||||||
| Wymień naturalne i sztuczne źródła promieniowania jonizującego i omów | |||||||||
| Wymień rodzaje i źródła zanieczyszczeń powietrza. Podaj sposoby ich monitorowania | |||||||||
| Wymień rodzaje oddziaływań międzycząsteczkowych i wskaż, w których energia najsilniej i najsłabiej zależy od odległości międzycząsteczkowych | |||||||||
| Wymień zjawiska świadczące o falowej naturze światła i omów jedno z nich | |||||||||
12 | |||||||||
| Charakterystyka pożarów lasu | |||||||||
| Co to jest wytyczenie i inwentaryzacja obiektów budowlanych | |||||||||
| Dojazdy pożarowe w lasach, wymagania | |||||||||
| Infrastruktura przeciwpożarowa w lasach. Organizacja, wytyczne | |||||||||
| Kategorie, stopnie zagrożenia pożarowego lasu | |||||||||
| Klasyfikacja pożarów lasu | |||||||||
| Klasyfikacja przyczyn pożarów lasu | |||||||||
| Liczby podobieństwa | |||||||||
| Na czym polega koordynacja zadań z zakresu infrastruktury komunalnej, w szczególności sektorów infrastruktury technicznej | |||||||||
| Na czym polega zjawisko Venturiego | |||||||||
| Omów zjawisko kawitacji | |||||||||
| Piezometryczna linia ciśnień | |||||||||
| Pochłanianie promieniowania | |||||||||
| Podać charakterystyczną cechę obiektów liniowych infrastruktury technicznej | |||||||||
| Podać przykłady infrastruktury technicznej nadziemnej | |||||||||
| Podać przykłady infrastruktury technicznej naziemnej | |||||||||
| Podać przykłady infrastruktury technicznej podziemnej | |||||||||
| Podać przykłady obiektów punktowych infrastruktury technicznej | |||||||||
| Podległość sektorów infrastruktury komunalnej w odniesieniu do administracji państwowej | |||||||||
| Podstawowe cechy infrastruktury komunalnej | |||||||||
| Podział przestrzenny infrastruktury komunalnej | |||||||||
| Podział sektorowy infrastruktury komunalnej | |||||||||
| Podział wysokościowy infrastruktury komunalnej | |||||||||
| Pogoda pożarowa | |||||||||
| Prawa: Stefana-Boltzmanna, Wiena | |||||||||
| Prawa stosowane w hydromechanice | |||||||||
| Promieniowanie podczerwone, zakres, własności | |||||||||
| Przemiany termodynamiczne | |||||||||
| Przestrzenny podział lasów | |||||||||
| Rodzaje przetargów w infrastrukturze komunalnej | |||||||||
| Rodzaje sieci wodociągowych. Wady zalety | |||||||||
| Rodzaje usług komunalnych | |||||||||
| Równanie ciągłości i prawo Bernoullego | |||||||||
| Straty lokalne i na długości przewodów | |||||||||
| Struktury organizacyjne sektorów infrastruktury komunalnej | |||||||||
| Uderzenie hydrauliczne | |||||||||
| Własności płynów | |||||||||
| Współpraca pomp równoległa, szeregowa | |||||||||
| Współpraca pomp z przewodem | |||||||||
| Wymagania dotyczące zabezpieczenia przeciwpożarowego lasów w wodę | |||||||||
| Wymiana ciepła na drodze konwekcji, przewodzenia, promieniowania | |||||||||
| Wymiana ciepła na drodze promieniowania | |||||||||
| Wytyczne dotyczące detekcji pożarów w lasach | |||||||||
| Wyznaczanie rozkładu prędkości przepływu płynów w przewodzie osiowiowo-symetrycznym | |||||||||
| Zadanie infrastruktury komunalnej | |||||||||
| Zakresy długości fal elektromagnetycznych | |||||||||
| Zasada działania strumienicy | |||||||||
13 | |||||||||
| Co to jest sytuacja kryzysowa? | |||||||||
| Czym charakteryzują się dane wektorowe w systemach informacji przestrzennej? | |||||||||
| Definicja prawdopodobieństwa (aksjomatyczna i kombinatoryczna) | |||||||||
| Definicja ryzyka (ilościowa i jakościowa) | |||||||||
| Ilościowe i jakościowe aspekty oceny ryzyka - na wybranych przykładach | |||||||||
| Jaka jest różnica pomiędzy oceną ryzyka a oceną oceną wpływu na działanie (BIA)? | |||||||||
| Jakie elementy obejmuje Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego? | |||||||||
| Jakie elementy przepisów z zakresu ochrony przeciwpożarowej mają wpływ na minimalizację zagrożenia pożarowego w obiektach użyteczności publicznej? | |||||||||
| Jakie elementy zawiera ocena ryzyka w zarządzaniu kryzysowym według opracowania Rządowego Centrum Bezpieczeństwa? | |||||||||
| Jakie przepisy z obszaru zarządzania kryzysowego nakładają obowiązek identyfikacji zagrożeń oraz oceny ryzyka ich wystąpienia? | |||||||||
| Na czym polega metodyka oceny stopnia zagrożenia gminy i powiatu? | |||||||||
| Omów metodę matrycy ryzyka na wybranym przykładzie | |||||||||
| Omów modele danych przestrzennych | |||||||||
| Omów wybrany system wspomagający działania ratownicze wykorzystywany na miejscu prowadzonych działań | |||||||||
| Omów wybrany system wspomagający działania ratownicze wykorzystywany w SK KP PSP lub PA JRG | |||||||||
| Podział metod analizy i oceny ryzyka wraz z przykładami | |||||||||
| Podział metod analizy ryzyka | |||||||||
| Proszę omówić stany nadzwyczajne | |||||||||
| Proszę opisać relacje zachodzące pomiędzy analizą ryzyka, oceną ryzyka i zarządzaniem ryzykiem | |||||||||
| Proszę opisać strukturę KSRG, z uwzględnieniem komponentów strażackiego i administracji publicznej | |||||||||
| Proszę podać rodzaje infrastruktury komunalnej | |||||||||
| Proszę własnymi słowami zdefiniować ryzyko | |||||||||
| Proszę wyjaśnić zasady przejmowania kierowania nad KSRG przez organy administracji publicznej | |||||||||
| Proszę wymienić 3 wybrane empiryczne metody badawcze stosowane w inżynierii bezpieczeństwa i przykłady ich zastosowania | |||||||||
| Proszę wymienić 3 wybrane teoretyczne metody badawcze stosowane w inżynierii bezpieczeństwa i przykłady ich zastosowania | |||||||||
| Proszę wymienić 5 ilościowych metod analizy ryzyka | |||||||||
| Proszę wymienić 5 jakościowych metod analizy ryzyka | |||||||||
| Proszę wymienić i krótko opisać 3 programy do symulacji ewakuacji | |||||||||
| Proszę wymienić składowe czasu ewakuacji | |||||||||
| Proszę zaproponować własną metodę oceny ryzyka dotyczącego czynników zmniejszających efektywność współdziałania straży pożarnych, policji i SZ RP | |||||||||
| Proszę zdefiniować własnymi słowami metodę badawczą | |||||||||
| W jakich obszarach dokonywana jest weryfikacja oceny ryzyka na poziomie krajowym w optyce Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności? | |||||||||
| W jakim celu wykonuje się siatkę bezpieczeństwa? | |||||||||
| Wymień i dokonaj krótkiej charakterystyki trzech rodzajów zakłóceń systemu GPS | |||||||||
| Wymień komponenty systemu informacji przestrzennej | |||||||||
| Wymień metody selekcji danych przestrzennych w środowisku do wizualizacji danych przestrzennych | |||||||||
| Wymień obszary zastosowań systemów informacji przestrzennej w obszarze bezpieczeństwa | |||||||||
| Wymień przykładowe funkcjonalności SWD-ST wspomagające działania ratownicze i omów wybrane | |||||||||
| Wymień systemy wspomagające działania ratownicze i omów wybrany | |||||||||
| Wymień źródła danych przestrzennych i omów wybrane | |||||||||
| Z czym wiążę się wprowadzenie stanu klęski żywiołowej? | |||||||||
14 | |||||||||
| Co stanowią prawa a co obowiązki kierującego działaniem ratowniczym? | |||||||||
| Co wyrażają i jaka jest różnica znaczenia pojęć – zabezpieczenie operacyjne, gotowość operacyjna? | |||||||||
| Czym różni się procedura ratownicza od taktyki? | |||||||||
| Czym różni się zagrożenie od niebezpieczeństwa w kontekście ratownictwa? | |||||||||
| Dlaczego prawa szczególne KDR warunkowane są stanem wyższej konieczności? | |||||||||
| Jak definiuje się pojęcie taktyka działania ratowniczego | |||||||||
| Jak jest różnica pojęć – gotowość operacyjna a stan zabezpieczenia operacyjnego terenu? | |||||||||
| Jaka jest różnica funkcji i zadań punktów alarmowych od punktów alarmowania? | |||||||||
| Jaki jest skład dokumentacji kierującego działaniem ratowniczym? | |||||||||
| Jaki jest zakres i formy realizacji zadań wspomagania KDR przez dyżurnego SKKP/M? PSP? | |||||||||
| Jaki jest zakres planowania operacyjnego na poziomie komendy powiatowej PSP? | |||||||||
| Jaki jest zakres środków wspomagania decyzji KDR w dyspozycji dyżurnych operacyjnych SKKP PSP? | |||||||||
| Jaki w organizacji działań ratowniczych jest związek poziomów kierowania z odcinkami bojowymi? | |||||||||
| Jaki w organizacji działań ratowniczych mają ze sobą związek poziomy kierowania i odcinki bojowe? | |||||||||
| Jakie cechy zagrożeń łączy w sobie określenie - bezpośredniość niebezpieczeństwa? | |||||||||
| Jakie muszą być spełnione warunki dla decyzji KDR o podjęciu prac wyburzeniowych i rozbiórkowych? | |||||||||
| Jakie są kryteria bezpośrednie i pośrednie rozdziału poziomów kierowania działaniami ratowniczymi? | |||||||||
| Jakie są kryteria oceny poprawności przeprowadzenia działań ratowniczych? | |||||||||
| Jakie są kryteria włączenia jednostki OSP do KSRG? | |||||||||
| Jakie są kryteria zasadności podjęcia działań ratowniczych? | |||||||||
| Jakie są przesłanki stanu wyższej konieczności dla działań ratowniczych? | |||||||||
| Jakie są warunki dopuszczenia strażaka OSP do działań ratowniczych? | |||||||||
| Jakie są warunki odstąpienia od zasad uznanych powszechnie za bezpieczne? | |||||||||
| Jakie są zalety a jakie wady obowiązywania procedur w organizacji? | |||||||||
| Jakie są zależność pomiędzy i obszarem chronionym a terenem własnego działania? | |||||||||
| Jakie warunki musi spełniać KDR jako jednoosobowy organ administracji publicznej? | |||||||||
| Jakimi narzędziami dla wsparcia decyzji kierującego działaniem ratowniczym dysponuje dyżurny stanowiska kierowania? | |||||||||
| Na czym polega współdziałanie jednostek ochrony przeciwpożarowej? | |||||||||
| Scharakteryzować podobieństwa i różnice zadań KDR na poszczególnych poziomach kierowania | |||||||||
| Scharakteryzować przesłanki stanu wyższej konieczności | |||||||||
| W jaki sposób dokonywana jest ocena lokalnego stanu bezpieczeństwa w powiatowym planie ratowniczym? | |||||||||
| Warunki dla decyzji KDR o podjęciu prac wyburzeniowych i rozbiórkowych | |||||||||
| Warunki odstąpienia od zasad uznanych powszechnie za bezpieczne | |||||||||
| Wskazać zakres i źródła zasad kierowania | |||||||||
| Wymienić rodzaje i formy realizacji działań operacyjnych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej | |||||||||
| Z jakiego zakresu prawa administracyjnego może korzystać KDR? | |||||||||
| Zakres obowiązków i formy współudziału Policji w działaniach ratowniczych? | |||||||||
| Zakres stosowalności, znaczenie i różnice atrybutów władczych KDR – rozkaz i polecenie | |||||||||
| Zdefiniować pojęcie taktyka w ochronie przeciwpożarowej | |||||||||
15 | |||||||||
| Bezwymiarowa energia pożaru | |||||||||
| Omówić teorie kolumny konwekcyjnej doskonałej | |||||||||
| Omówić zależność na moc pożaru | |||||||||
| Podaj przykład procesu lub zjawiska, który można opisać za pomocą równania różniczkowego lub układu takich równań | |||||||||
| Proszę omówić detektory promieniowania jonizującego oparte o ciała stałe i różnice w wynikach w związku z zastosowanymi w nich kryształami (NaI,LaBr3,HPGe) oraz ograniczenia zastosowania operacyjnego | |||||||||
| Proszę omówić pojęcie etyki w badaniach naukowych i publikowaniu, ze szczególnym uwzględnieniem licencji CC-BY, CC-BY-SA, CC-BY-SA-ND oraz czasopism open-access, hybrid i subscription journal | |||||||||
| Proszę omówić rodzaje detektorów gazowych promieniowania jonizującego i charakter ich pracy (licznik GM, licznik propocjonalny, itd.) | |||||||||
| Proszę omówić szereg neptunowy ze szczególnym podkreśleniem innych niż dermalne metod ekspozycji na produkty rozpadu w tym szeregu | |||||||||
| Proszę omówić szereg torowy ze szczególnym podkreśleniem innych niż dermalne metod ekspozycji na produkty rozpadu w tym szeregu | |||||||||
| Proszę omówić szereg uranowo-aktynowy ze szczególnym podkreśleniem innych niż dermalne metod ekspozycji na produkty rozpadu w tym szeregu | |||||||||
| Proszę omówić szereg uranowo-radowy ze szczególnym podkreśleniem innych niż dermalne metod ekspozycji na produkty rozpadu w tym szeregu | |||||||||
| Przedstaw podstawy teoretyczne działania modelu strefowego pożaru | |||||||||
| Wyjaśnij pojęcie korelacji. Jaka jest zależność między korelacją dwóch zmiennych a związkiem przyczynowo skutkowym dwóch własności opisanych tymi zmiennymi? | |||||||||
| Wyjaśnij pojęcie mediany. Omów jej ograniczenia jako narzędzia do analizy własności zbioru lub populacji | |||||||||
| Wyjaśnij pojęcie średniej arytmetycznej. Omów jej ograniczenia jako narzędzia do analizy własności zbioru lub populacji | |||||||||
| Wymienić i omówić modele kolumny konwekcyjnej | |||||||||
| Wymienić oraz omówić rodzaje płomieni | |||||||||
| Żadna metoda badawcza nie jest idealna. Poczynione obserwacje zazwyczaj niedokładnie lub jedynie częściowo opisują badane zjawisko. Jak można ulepszyć zastosowane przez Panią/Pana metody badawcze? | |||||||||
| Żadna metoda badawcza nie jest idealna. Poczynione obserwacje zazwyczaj niedokładnie lub jedynie częściowo opisują badane zjawisko. Wskaż słabe strony zastosowanych przez Panią/Pana metod badawczych | |||||||||
16 | |||||||||
| Co to jest kratownica oraz jakie znasz metody rozwiązań kratownic płaskich (krótko je opisz) | |||||||||
| Co to jest naprężenie normalne, w jakich jednostkach jest wyrażane oraz podaj przykład źródła jakiego naprężenia | |||||||||
| Co to jest tensometr elektrooporowy oraz na czym polega idea jego działania (jakie prawo fizyczne wykorzystuje) | |||||||||
| Co to jest udarność materiału, w jakich jednostkach ją wyrażamy oraz w jaki sposób wyznaczamy | |||||||||
| Czym jest moduł Kirchoffa, w jakich jednostkach go wyrażamy oraz jaki ma związek z modułem Younga | |||||||||
| Czym jest rzutowanie prostokątne? | |||||||||
| Czym jest sztywność na zginanie belki obciążonej momentem zginającym? Wyjaśnij na przykładzie belki o przekroju prostokątnym bxh | |||||||||
| Czym jest twardość materiału? Proszę opisać jedną z metod wyznaczania twardości | |||||||||
| Czym jest udarność materiału? Proszę opisać metodę jej wyznaczania | |||||||||
| Jakie są podobieństwa oraz różnice w sposobie wyznaczania siły krytycznej dla metoda Eulera oraz Southwella | |||||||||
| Mając dany przekrój prostokątny bxh oraz działający na niego moment zginający M określ w jaki sposób wyznaczyć rozkład naprężeń normalnych | |||||||||
| Od jakich parametrów materiałowych i geometrycznych zależy ugięcie belki oraz jaki warunek musi spełnić, aby bezpiecznie przenieść obciążenie | |||||||||
| Opisz krótko statyczną próbę rozciągania oraz jej rezultaty - parametry wytrzymałościowe które z niej otrzymujemy | |||||||||
| Proszę opisać statyczną próbę rozciągania | |||||||||
| Proszę opisać statyczną próbę rozciągania | |||||||||
| Proszę powiedzieć co to jest moduł Younga i jak możemy go wyznaczyć? | |||||||||
| Rysunek budowlany: czym są rzut i przekrój? | |||||||||
| Rysunek budowlany: zasady oznaczania klatek schodowych | |||||||||
| Rysunek maszynowy: zasady wymiarowania | |||||||||
| Wyjaśnij co to jest moduł Younga, w jakich jednostkach go wyrażamy oraz w jaki sposób wyznacza się go laboratoryjnie | |||||||||
| Wyjaśnij co to jest siła krytyczna wg. Eulera | |||||||||
| Wyjaśnij czym jest liczba Poissona, w jakich jednostkach ją wyrażamy i jakie może przyjmować wartości | |||||||||
| Wyjaśnij czym jest wykres sigma-lambda (naprężenie normalne - smukłość) i co z niego wynika | |||||||||
| Wyjaśnij jaki warunek wytrzymałościowy musi spełniać kołowy wał skręcany o średnicy d skręcany momentem skręcającym Ms aby bezpiecznie przenosił naprężenia od skręcania | |||||||||
| Wyjaśnij na podstawie sposobu przenoszenia obciążeń czym różnią się między sobą: belka, pręt przegubowy, cięgno oraz słup | |||||||||
| Zdefiniuj czym jest moment bezwładności przekroju,w jakich jednostkach jest wyrażany oraz kiedy stosujemy twierdzenie Steinera | |||||||||
| Zdefiniuj krótko granice sprężystości i plastyczności materiału sprężysto-plastycznego oraz która z nich przyjmuje większe wartości (również jednostki) | |||||||||
| Zdefiniuj pojęcie twardości materiału sprężysto-plastycznego oraz znane Ci metody wyznaczania twardości | |||||||||
| Zdefiniuj smukłość graniczną pręta poddawanemu zjawisku wyboczenia | |||||||||
| Znormalizowane elementy rysunku technicznego maszynowego | |||||||||
17 | |||||||||
| Co to jest i na czym polega proces zarządzania kapitałem ludzkim w organizacji?? | |||||||||
| Co to jest zjawisko stresu i na czym polega jego niwelowanie? | |||||||||
| Czym jest efektywność operacyjna i co na nią wpływa? | |||||||||
| Czym różni się komunikacja kryzysowa od komunikacji ryzyka? | |||||||||
| Istota i rola zarządzania operacyjnego | |||||||||
| Jak jest zasadnicza rola mediów w przekazywaniu informacji? | |||||||||
| Jaka jest istota i rola zarządzania operacyjnego w PSP? | |||||||||
| Które instytucje w Polsce najpełniej realizują zadania edukacji dla bezpieczeństwa w ramach edukacji pozaformalnej? | |||||||||
| Na czym polega idea lokalnego przywództwa? | |||||||||
| Na czym polega kierowanie pracą zespołu? | |||||||||
| Na czym polega kierowanie pracą zespołu? | |||||||||
| Na czym polega proces szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków? | |||||||||
| Określ czynniki budujące siłę i potęgę państwa na arenie międzynarodowej? | |||||||||
| Określ rolę innowacyjności w służbie bezpieczeństwa? | |||||||||
| Omów istotę współczesnego zarządzania operacyjnego | |||||||||
| Omów organy ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego? | |||||||||
| Omów pojęcie kultury organizacyjnej i jej elementy | |||||||||
| Omów problem rezerw strategicznych państwa? | |||||||||
| Omów zasady gospodarowania zasobami w służbach bezpieczeństwa? | |||||||||
| Omów źródła i znaczenie konfliktów surowcowych na świecie? | |||||||||
| Proszę omówić tematykę prewencji społecznej realizowanej w PSP i podać przykłady | |||||||||
| Proszę podać definicję i obszary edukacji dla bezpieczeństwa | |||||||||
| Proszę podać definicję komunikacji kryzysowej | |||||||||
| Proszę podać na czym polega idea dialogu angażującego w aspekcie kultury bezpieczeństwa społeczności lokalnych | |||||||||
| Proszę wskazać główne problemy związane z realizacją działań w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa w Polsce | |||||||||
| Proszę wskazać, jaka jest zasadnicza rola mediów w przekazywaniu informacji? | |||||||||
| Proszę wskazać, jakie są Pana zdaniem możliwości wykorzystania mediów w kształtowaniu bezpieczeństwa? | |||||||||
| Proszę wskazać, które formacje mundurowe i podmioty ratownicze pełnią istotną rolę w realizacji zadań z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa? | |||||||||
| Proszę wymienić i omówić cztery kategorie procesu oceny ryzyka operacyjnego | |||||||||
| Proszę wymienić i omówić etapy realizacji zarządzania bezpieczeństwem | |||||||||
| Proszę wymienić i omówić minimum 3 typy klasyfikacji bezpieczeństwa społeczności lokalnych | |||||||||
| Proszę wymienić kluczowe czynniki ryzyka operacyjnego w kontekście organizacji bezpieczeństwa powszechnego | |||||||||
| Proszę wymienić najważniejsze obszary współpracy PSP z mediami | |||||||||
| Proszę wymienić programy dotyczące bezpieczeństwa | |||||||||
| Proszę wymienić programy dotyczące bezpieczeństwa, realizowane w mediach, mające największe znaczenie na kształtowanie postaw społecznych. (przykłady) | |||||||||
| Proszę wymienić sposoby przeciwdziałania zagrożeniom pożarowym w budynkach mieszkalnych | |||||||||
| Przedstaw miejsce bezpieczeństwa społecznego w systemie bezpieczeństwa narodowego? | |||||||||
| Wskaż i oceń istotę bezpieczeństwa ekonomicznego dla bezpieczeństwa narodowego? | |||||||||
| Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji szanse i zagrożenia | |||||||||
| Wymień 4 klasyczne funkcje zarządzania i krótko je scharakteryzuj | |||||||||
| Wymień i omów metody oceny ryzyka operacyjnego wykorzystywane w organizacji bezpieczeństwa powszechnego | |||||||||
| Wymień najważniejsze obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie BHP? | |||||||||
18 | |||||||||
| Jaką podstawową działalność normuje Ustawa – „Prawo budowlane”? | |||||||||
| Jakie obszary związane z budownictwem są uregulowane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 z 9 marca 2011 r.? | |||||||||
| Konstrukcje sprężone – opisać istotę, różnice | |||||||||
| Omówić fundamenty posadowienia bezpośredniego. Podać przykłady | |||||||||
| Omówić fundamenty posadowienia pośredniego. Podać przykłady | |||||||||
| Omówić istotę żelbetu, czyli dlaczego stal i beton razem współpracują w konstrukcjach żelbetowych? | |||||||||
| Omówić mechanizm zniszczenia żelbetu podczas pożaru | |||||||||
| Omówić na czym polega bierna ochrona elementów konstrukcyjnych budynku (podać przykłady)? | |||||||||
| Omówić parametry decydujące o nośności konstrukcji stalowych podczas pożaru (temperatura krytyczna, stopień wykorzystania przekroju, wskaźnik ekspozycji) | |||||||||
| Omówić podstawowe fazy realizacji inwestycji? | |||||||||
| Omówić podstawowe rodzaje węży stosowane w ochronie przeciwpożarowej oraz ich parametry nominalne? | |||||||||
| Omówić podstawowe wady i zalety drewna w temperaturze normalnej i pożarowej? | |||||||||
| Omówić podstawowe wady i zalety stali jako materiału konstrukcyjnego (w temperaturze normalnej i pożarowej)? | |||||||||
| Omówić podstawowe wady i zalety żelbetu w temperaturze normalnej i pożarowej? | |||||||||
| Omówić podstawowe wymagania stawiane obiektom budowlanym? | |||||||||
| Omówić rodzaje i scharakteryzuj: stropy, ściany | |||||||||
| Omówić sprzęt wykorzystywany do podawania wody i piany? | |||||||||
| Omówić układy konstrukcyjne budynków. Podać przykłady | |||||||||
| Omówić wady i zalety strumienic cieczowych? | |||||||||
| Omówić zbrojenie konstrukcyjne belek i podciągów, strefa zginana i ścinana | |||||||||
| Omówić zjawisko zwichrzenia. Od czego zależy | |||||||||
| Opisać bierne sposoby zabezpieczania ogniochronnego elementów konstrukcji | |||||||||
| Opisać klasy reakcji na ogień. Podać przykłady materiałów i wyrobów dla poszczególnych klas | |||||||||
| Opisać mechanizm zniszczenia drewna podczas pożaru | |||||||||
| Podać definicję i wymienić podstawowe elementy systemu wodociągowego? | |||||||||
| W jaki sposób można zmieniać parametry pracy pompy? | |||||||||
| Wykazać podstawową różnicę pomiędzy „obiektem budowlanym” a „budynkiem” (podać przykłady)? | |||||||||
| Wykazać podstawowe różnice pomiędzy Dyrektywą 89/106/EWG a Rozporządzeniem Nr 305/2011? | |||||||||
| Wymienić elementy nośne w budynkach | |||||||||
| Wymienić kryteria skuteczności działania w zakresie odporności ogniowej. Opisać dla dwóch wybranych kryteriów parametry oceny | |||||||||
19 | |||||||||
| Co oznacza i czego dotyczy wskaźnik transportowy? | |||||||||
| Co oznacza LC50/LD50? | |||||||||
| Co oznacza NDS, NDSCh? | |||||||||
| Co to są tworzywa termoplastyczne, proszę podać przykłady? | |||||||||
| Eutrofizacja wód | |||||||||
| Jak oznakować pojazdy/sztuki przesyłki przewożone w ilościach ograniczonych? | |||||||||
| Jak wpływa rodzaj podłoża na powierzchnie rozlewiska | |||||||||
| Jakie informacje zawarte są w dokumencie przewozowym? | |||||||||
| Jakie modele stosowane są do symulacji propagacji zanieczyszczeń w powietrzu, proszę opisać jeden | |||||||||
| Jakie parametry wpływają na zasięg strefy niebezpiecznej | |||||||||
| Jakimi cechami powinien charakteryzować się dobry neutralizator | |||||||||
| Kryteria doboru sorbentów | |||||||||
| Metody pomiarowe stosowane do identyfikacji substancji niebezpiecznej w miejscu działań | |||||||||
| Na czym polega efekt skrośny w czujnikach elekrtrochemicznych | |||||||||
| Napisz równanie reakcji chemicznych służących do identyfikacji kwasu solnego i kwasu siarkowego(VI) | |||||||||
| Ograniczenia wykorzystania spektroskopii Ramana do identyfikacji związków chemicznych | |||||||||
| Przygotowanie 1 molowego roztworu kwasu | |||||||||
| Reakcje identyfikujące kwasy | |||||||||
| Reakcje zobojętniania kwasów | |||||||||
| Rozpuszczalność gazów w wodzie | |||||||||
| Spektrofotometryczne oznaczanie zanieczyszczeń | |||||||||
| W jaki sposób można pozyskać dane o substancjach niebezpiecznych? | |||||||||
| Wpływ budowy chemicznej na termostabilność polimerów? | |||||||||
| Wskaźniki zanieczyszczenia wód | |||||||||
| Wymień sposoby numerycznego oznakowania substancji niebezpiecznych | |||||||||
| Wymień sposoby oznakowania pojazdów przewożących substancje niebezpieczne | |||||||||
| Wymień sposoby wyrażania stężeń | |||||||||
| Zagrożenia związane ze składowiskiem odpadów komunalnych | |||||||||
| Zasada działania czujnika fotojonizacyjnego | |||||||||
| Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza | |||||||||
20 | |||||||||
| Budowa skokochronu ze stelażem pneumatycznym | |||||||||
| Budowa wężypłaskoskładanych | |||||||||
| Co to jest charakterystyka przepływowa pompy i jak sie ją wyznacza? | |||||||||
| Co to jest kawitacja i jaka jest przyczyna jej występowania? | |||||||||
| Co to jest kawitacja i jakie są jej przyczyny? | |||||||||
| Dlaczego wymagania odnośnie granicznego kąta przechyłu bocznego samochodu miejskiego są wyższe niż dla samochodu kategorii terenowej? | |||||||||
| Jakie są podstawowe parametry pompy, na podstawie których można obliczyć moc użyteczną pompy? | |||||||||
| Jakie zagrożenie oprócz standardowego obciążenia organu słuchu stanowi hałas na stanowisku operatora autopompy? | |||||||||
| Jakim badaniom poddaje się węże pozarnicze | |||||||||
| Kiedy w autopompie samochodu pożarniczego załączane jest urządzenie odpowietrzające? | |||||||||
| Klasyfikacja i podział narzędzi hydraulicznych zgodnie z PN-EN 13204 | |||||||||
| Klasyfikacja i podział narzędzi hydraulicznych zgodnie z PN-EN 13204 | |||||||||
| Na czym polga badanie szczelnosci armatury na nadciśnienie? | |||||||||
| Narysować charakterystyki autopompy dla napływu ze zbiornika pojazdu oraz przy zasysaniu z głębokości 1,5 i 7,5 m; | |||||||||
| Omówić cechy funkcjonalne układu wodno-pianowego samochodu ratowniczo-gaśniczego | |||||||||
| Omówić cztery wybrane parametry opisujące pojazd pożarniczy zgodne z PN-EN 1846-2 | |||||||||
| Omówić działanie i budowę strumienicy | |||||||||
| Omówić działanie silnika dwu/ czterosuwowego z zapłonem iskrowym/samoczynnym | |||||||||
| Omówić klasyfikację gaśnic | |||||||||
| Omówić parametr intensywności zraszania i wyjaśnić jakie ma zastosowanie w pożarnictwie | |||||||||
| Omówić parametr sprawności pomp wirowych | |||||||||
| Omówić parametry makro/mikro struktury strumienia rozpylonego | |||||||||
| Omówić podstawowe parametry opisujące strumienice | |||||||||
| Omówić podział i oznakowanie pomp pożarniczych | |||||||||
| Omówić połączenia nierozłączne w budowie maszyn | |||||||||
| Omówić połączenia rozłączne w budowie maszyn | |||||||||
| Omówić sposób obliczania naprężeń zredukowanych | |||||||||
| Omówić teorię ssania pomp wirowych | |||||||||
| Omówić wady i zalety pomp wirowych/wyporowych | |||||||||
| Omówić wpływ zmiany wysokości ssania na charakterystykę pracy pompy wirowej | |||||||||
| Omówić wykres indykatorowy silnika dwu/ czterosuwowego | |||||||||
| Omówić zasady dopuszczania do użytkowania wyrobów stosowanych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej | |||||||||
| Omówić zasady określania skuteczności gaśniczej gaśnic przenośnych | |||||||||
| Omówić zasady rozmieszczania gaśnic w budynkach | |||||||||
| Podać podstawowy podział pojazdów pożarniczych wg PN-79/M-51300 ze względu na przeznaczenie, oraz ze względu na masę; | |||||||||
| Podstawowy podział pomp ze względu na zasadę działania; | |||||||||
| Podział pomp pożarniczych | |||||||||
| Podział prądownic | |||||||||
| Proszę omówić pojęcia bezpieczeństwo, niezawodność i ryzyko | |||||||||
| Przedstawić klasyfikację drabin pozarniczych | |||||||||
| Przedstawić klasyfikację gaśnic | |||||||||
| Przedstawić klasyfikację pojazdów pożarniczych zgodnie z PN-EN 1846-1 | |||||||||
| Przedstawić klasyfikację pożarniczych drabin przenośnych | |||||||||
| Scharakteryzować pięć parametrów opisujących autopompy/motopompy pożarnicze | |||||||||
| Szkic pompy tłokowej jedno i dwustronnego działania, narysować przebiegi ciśnień w kolektorze tłocznym takiej pompy; | |||||||||
| W jakim cwlu stosuje się przeciwstawne ustawienie wirników w wielostopniowych pompach pożarniczych | |||||||||
| Wyjaśnić co to jest punkt pracy pompy | |||||||||
| Wyjaśnić, co to jest punkt pracy pompy | |||||||||
| Wyjaśnić, na czym polega standaryzacja pojazdów PSP | |||||||||
| Wyjaśnić na czym polega standaryzacji pojazdów w PSP | |||||||||
| Wyjaśnić pojęcia pompa dwustopniowa i dwuzakresowa; | |||||||||
| Wyjaśnić różnice miedzy błędem a niepewnością pomiarową | |||||||||
| Wykres indykatorowy silnika spalinowego 4 suwowego. Zaznaczyć poszczególne suwy i punkt zapłonu; | |||||||||
| Wymienić parametry opisujące pożarnicze węże tłoczne | |||||||||
| Zasada działania wirowej pompy odśrodkowej; | |||||||||
21 | |||||||||
| Co można powiedzieć o pianie ciężkiej o skuteczności gaśniczej IIB ? | |||||||||
| Czy po całkowitym nasyceniu olejem o gęstości 0,8 g/cm3 na powierzchni pływał będzie sorbent hydrofobowy o parametrach: gęstość pozorna = 0,4 g/cm3, porowatość = 0,8 ? | |||||||||
| Jakie jest stężenie tlenu w pomieszczeniu, w którym stężenie dodanego dwutlenku węgla wynosi 30% ? | |||||||||
| Jakie środki pianotwórcze mogą być stosowane w charakterze zwilżaczy ? | |||||||||
| Parametry wody decydujące o jej zdolności chłodzącej | |||||||||
| Podać kilka przykładów surfaktantów występujących w pianotwórczych środkach gaśniczych i zwilżaczach | |||||||||
| Pomieszczenie o wymiarach 20 x 10 x 4 m wypełniono w ciągu 10 minut pianą lekką bez strat. Jaka była liczba spienienia piany, jeżeli wydajność wodna generatora pianowego wynosiła 200 dm3/min? | |||||||||
| Przyczyny braku skuteczności gaśniczej wodnych roztworów zwilżaczy przy gaszeniu drobnoporowatych materiałów hydrofobowych | |||||||||
| Skład chemiczny proszków gaśniczych – składniki główne i dodatki | |||||||||
| Wyjaśnić znaczenie wskaźników: ALC, ALT, NOAEL | |||||||||
22 | |||||||||
| Co to jest przejście ewakuacyjne i jaka jest jego dopuszczalna długość w pomieszczeniu zagrożonym wybuchem? | |||||||||
| Co to jest przejście ewakuacyjne i jaka jest jego dopuszczalna długość w strefach pożarowych PM? | |||||||||
| Co to jest przejście ewakuacyjne i jaka jest jego dopuszczalna długość w strefach pożarowych ZL? | |||||||||
| Co to jest strefa dozorowa w systemie sygnalizacji pożarowej i jaka może być jej maksymalna powierzchnia? | |||||||||
| Co to jest zespół kablowy i jakie jest jego zadanie | |||||||||
| Czujka pożarowa o klasie czułości A1R – co to za czujka, czym się charakteryzuje ta klasa, gdzie czujka może znaleźć zastosowanie? | |||||||||
| Jakie parametry mają wpływ na klasę odporności pożarowej budynków PM? | |||||||||
| Jakie parametry mają wpływ na klasę odporności pożarowej budynków ZL? | |||||||||
| Jakie wymagania należy zapewnić z uwagi na bezpieczeństwo ludzi przy stosowaniu stałych urządzeń gaśniczych gazowych? | |||||||||
| Od jakich parametrów zależy dopuszczalna powierzchni strefy pożarowej w budynkach IN? | |||||||||
| Od jakich parametrów zależy dopuszczalna powierzchni strefy pożarowej w budynkach PM? | |||||||||
| Od jakich parametrów zależy dopuszczalna powierzchni strefy pożarowej w budynkach ZL? | |||||||||
| Omówić klasyfikację systemów wentylacji pożarowej | |||||||||
| Omówić kryteria doboru czujek pożarowych w obiekcie | |||||||||
| Omówić różnice w budowie, zasadzie działania i zakresie stosowania grawitacyjnego i mechanicznego systemu oddymiania | |||||||||
| Omówić różnicę między instalacją tryskaczową a instalacją zraszaczową | |||||||||
| Omówić różnicę między konwencjonalnym i adresowalnym systemem sygnalizacji pożarowych | |||||||||
| Omówić sposoby eliminowania fałszywych alarmów czujek pożarowych | |||||||||
| Omówić sposoby zabezpieczania pomieszczeń chronionych stałym urządzeniem gaśniczym gazowym | |||||||||
| Opisz środki bezpieczeństwa wymagane dla pomieszczeń chronionych przez stałe urządzenia gaśnicze gazowe zgodne z PN-EN 15004 | |||||||||
| Podać definicję czasu retencji gazu gaśniczego według normy PN-EN 15004 | |||||||||
| Podaj definicję "dojścia ewakuacyjnego" i scharakteryzuj od czego głównie zależy jego dopuszczalna długość? | |||||||||
| Podaj jakie złagodzenia przepisów budowlanych można uzyskać stosując samoczynne urządzenia oddymiające? | |||||||||
| Przedstaw definicję systemu sygnalizacji pożarowej oraz wskaż na przykładach gdzie wymagany jest ten system | |||||||||
| Przedstaw główny podział gazów gaśniczych i opisz wybrany rodzaj gazu gaśniczego stosowany w ochronie przeciwpożarowej | |||||||||
| Przedstaw główny podział gazów gaśniczych i scharakteryzuj wybrany gaz gaśniczy należący do F-gazów | |||||||||
| Scharakteryzować mechanizm gaśniczy gazów stosowanych w stałych urządzeniach gaśniczych gazowych | |||||||||
| W jakich warunkach dopuszcza się powiększenie stref pożarowych w budynkach kategorii PM? Omów krótko wpływ zastosowanych urządzeń ba bezpieczeństwo pożarowe budynku | |||||||||
| W jakich warunkach dopuszcza się powiększenie stref pożarowych w budynkach kategorii ZL? | |||||||||
| Wymienić i krótko scharakteryzować gazy wykorzystywane do celów gaśniczych | |||||||||
| Wymienić parametry techniczne charakteryzujące tryskacz | |||||||||
| Wymień i opisz kategorie zagrożenia ludzi zgodnie z §209 ust. 2 "warunków technicznych" | |||||||||
| Wymień podzespoły systemu sygnalizacji pożarowej dla których wymagane jest świadectwo dopuszczenia CNBOP-PIB | |||||||||
| Wymień rodzaje systemów sygnalizacji pożarowej oraz wskaż na przykładach gdzie wymagany jest ten system | |||||||||
| Wymień w jakich budynkach wymagane są stałe samoczynne urządzenia gaśnicze wodne | |||||||||
23 | |||||||||
| Analiza toksyczności środowiska pożarowego | |||||||||
| Omówić czynniki fizykochemiczne wpływające na palność materiałów | |||||||||
| Omówić czynniki, które wpływają na zapalność par cieczy palnych i gazów palnych | |||||||||
| Omówić czynniki, które wpływają na zapalność pyłów palnych | |||||||||
| Omówić czynniki wpływające na dymotwórczość materiałów i czynniki które wpływają na rozprzestrzenianie się dymu w budynkach | |||||||||
| Omówić rodzaje wybuchów, omówić parametry wybuchowości i zapalności pyłów | |||||||||
| Omówić spalanie ciał stałych, sposoby tworzenia fazy gazowej, rodzaje spalania, etapy spalania drewna | |||||||||
| Omówić sposoby zapoczątkowania spalania substancji palnych | |||||||||
| Podać sposoby modyfikacji ogniochronnej drewna i tworzyw sztucznych – mechanizmy , przykłady systemów ogniochronnych | |||||||||