1 | |||||||||
| Jakie funkcjonalności powinien posiadać SWD PSP wg zapisów rozporządzenia | |||||||||
| Proszę o podanie różnic pomiędzy czasami DCBE, a WCBE oraz wyjaśnić pojęcie marginesu bezpieczeństwa | |||||||||
| Proszę o wyjaśnienie pojęć i skrótów: poważna awaria, poważna awaria przemysłowa oraz ZDR i ZZR | |||||||||
| Scharakteryzuj System Powiadamiania Ratunkowego w Polsce z uwzględnieniem roli SWD PSP | |||||||||
| Wymień główne zasady dotyczące rozmieszczenia znaków bezpieczeństwa zgodnie z dokumentacją CNBOP-PIB | |||||||||
2 | |||||||||
| Definicja pojęcia Ergonomia | |||||||||
| Definicja pojęcie dostępność w aspekcie ewakuacji osób z budynków | |||||||||
| Omów pojęcie ryzyko i ryzyko zawodowe | |||||||||
| Omów terminy Dostępny czas bezpiecznej ewakuacji i Wymagany czas bezpiecznej ewakuacji | |||||||||
| Podaj definicję narażenia oraz podatności | |||||||||
| Wymień cechy składające się na kryzys | |||||||||
| Wymień elementy podatności społecznej na zagrożenia np. naturalne | |||||||||
| Wymień kategorie kryzysu oraz dokonaj interpretacji | |||||||||
| Wymień zadania realizowane w poszczególnych fazach zarządzania kryzysowego | |||||||||
3 | |||||||||
| Jakie obowiązują w PSP procedury, które mają zastosowanie podczas wystąpienia zagrożenia w zakładach dużego ryzyka wystąpienia poważnej awarii przemysłowej | |||||||||
| Kiedy jest wymagane opracowanie scenarusza pożarowego oraz jakie są ogólne zasady współpracy urządzeń przeciwpożarowych? | |||||||||
| Przedstaw zasady współpracy urządzeń przeciwpożarowych, w szczególności wentylacji pożarowej oraz samoczynnych urządzeń gaśniczych wodnych | |||||||||
| Wyjaśnij zasady określania klas odporności pożarowych budynków produkcyjno-magazynowych | |||||||||
| Wyjaśnij zasady określania klas odporności pożarowych budynków zaliczanych do kategorii zagrożenia ludzi | |||||||||
4 | |||||||||
| Co jest istotą logistyki? | |||||||||
| Co to jest ryzyko? | |||||||||
| Co to są teworzywa termoplastyczne, proszę podać przykłady? | |||||||||
| Co wchodzi w zakres infrastruktury transportowej? | |||||||||
| Jak wyznacza się strefę DRA i R (rejon lotów dronami), do kogo się występuje o jej wyznaczenie podczas działań ratowniczych, kto zarządza strefą? | |||||||||
| Jak zdefiniować ochronę ludności? | |||||||||
| Jakie kryteria muszą być spełnione, aby zdarzenie zostało uznane za wypadek przy pracy? | |||||||||
| Jakie są komponenty ryzyka? | |||||||||
| Jakie są potencjalne przyczyny wypalenia zawodowego strażaków? | |||||||||
| Kryzys a sytuacja kryzysowa? | |||||||||
| Na czym polega identyfikacja zagrożeń? | |||||||||
| Omów system motywowania pracowników? | |||||||||
| Omów zasady współpracy jednostek OSP z jednostkami PSP podczas działań z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych | |||||||||
| Omówić proces tworzenia symulacyjnych gier decyzyjnych | |||||||||
| Podaj definicję systemu bezpieczeństwa narodowego, scharakteryzuj poszczególne podsystemy | |||||||||
| Podaj definicję wypadku przy pracy? | |||||||||
| Podaj rodzaje szkoleń w zakresie BHP? | |||||||||
| Proszę omówić style kierowania zespołem? | |||||||||
| Proszę podać definicję ryzyka? | |||||||||
| Proszę przestawić jaki wpływ mają prowadzone działania edukacyjne społeczeństwa na podniesienie poziomu bezpieczeństwa mieszkańców? | |||||||||
| Proszę wymienić o omówić pozapłacowe czynniki motywowania? | |||||||||
| Rola i sposób działania systemów bezzałogowych,i innych innowacyjnych rozwiązań technologicznych, w aspekcie działań ratowniczo-gaśniczych, zarządzania kryzysowego, ochrony ludności | |||||||||
| Rola i znaczenie wybranych podmiotów, instytucji i straży w systemie bezpieczeństwa narodowego | |||||||||
| Wymień klasyczne funkcje zarządzania i krótko je scharakteryzować? | |||||||||
5 | |||||||||
| Definicja i rodzaje zmęczenia organizmu | |||||||||
| Fizjologiczne skutki pracy zmianowej/nocnej | |||||||||
| Konsekwencje pracy zmianowej i pracy nocnej | |||||||||
| Obowiązki pracodawcy w zakresie ochrony pracownika w środowisku pracy | |||||||||
| Podaj definicję ergonomii pracy i wymień jej najważniejsze nurty? | |||||||||
| Praca a wiek | |||||||||
| Prawa i obowiązki pracownika w środowisku pracy | |||||||||
| Scharakteryzuj metody obciążenia pracą podczas wysiłków statycznych i dynamicznych | |||||||||
| Skutki zdrowotne zmian rynku pracy | |||||||||
| Wydatek energetyczny a praca zmianowa | |||||||||
| Wymień metody oceny wydatku energetycznego | |||||||||
| Wymień źródła stresu u organizacji pracy | |||||||||
| Wypadki przy pracy a praca nocna | |||||||||
6 | |||||||||
| Kierowanie działaniem ratowniczym na poziomie strategicznym | |||||||||
| Nowoczesne technologie w likwidacji katastrof budowlanych | |||||||||
| Podać rolę i zadania sztabu akcji | |||||||||
| Podać różnicę między akcją ratowniczą i działaniem ratowniczym | |||||||||
| Podać różnicę między zdarzeniem mnogim i masowym | |||||||||
| Systemy ostrzegające społeczeństwo o występujących zagrożeniach | |||||||||
| Wykorzystanie dronów w akcjach poszukiwawczych | |||||||||
| Wykorzystanie dronów w działaniach ratowniczych | |||||||||
| Wymień przykładowe bazy danych o zagrożeniach | |||||||||
7 | |||||||||
| 1.Wymień źródła zagrożeń dla bezpieczeństwa europejskiego? | |||||||||
| 2.Jakie są zadania władz samorządowych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa społecznego? | |||||||||
| 3.Wymień kompetencje Sejmu w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności państwa? | |||||||||
| 4. Wymień kompetencje prezydenta RP w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności państwa? | |||||||||
| 5.Scharakteryzuj zjawisko konfliktów etnicznych? | |||||||||
| 6.Podaj definicję konfliktu politycznego? | |||||||||
| Co rozumiesz przez cyberbezpieczeństwo? | |||||||||
| Co rozumiesz przez cyberbezpieczeństwo? | |||||||||
| Co to jest HNS i jaki jest jego mechanizm działania? | |||||||||
| Co to są działania hybrydowe i czym się różnią od wojny hybrydowej? | |||||||||
| Co to są działania hybrydowe i czym się różnią od wojny hybrydowej? | |||||||||
| Czym są UN OCHA i DG ECHO? | |||||||||
| Jak wykorzystywane są ruchy migracyjne w działaniach hybrydowych? | |||||||||
| Jak wykorzystywane są ruchy migracyjne w działaniach hybrydowych? | |||||||||
| Jakie cyberzagrożenia wiążą się z IoT? | |||||||||
| Jakie cyberzagrożenia wiążą się z IoT? | |||||||||
| Jakie zagrożenia wiążą się ze stosowaniem psychotechniki - podaj 2 przykłady | |||||||||
| Jakie zagrożenia wiążą się ze stosowaniem psychotechniki - podaj 2 przykłady | |||||||||
| Na czym polega interwencja humanitarna i jaki kraj manipulacyjnie się powołuje na konieczność jej zastosowania? | |||||||||
| Omów koncepcję R2P (Responsibility to protect) w prawie międzynarodowym publicznym | |||||||||
| Omów porównawczo źródła odpowiedzialności porządkowej i odpowiedzialności dyscyplinarnej pracowników w umownych i służbowych stosunkach pracy | |||||||||
| Omów przesłanki i rodzaje odpowiedzialności materialnej pracownika za szkodę wyrządzoną w mieniu pracodawcy | |||||||||
| Pojęcie stresu i stresora - w kontekście relacji człowiek - środowisko | |||||||||
| stres traumatyczny i chroniczny - przyczyny i skutki | |||||||||
| Wskaż zakres regulacji czterech Konwencji Genewskich z 1949 r oraz I i II Protokołu Dodatkowego(z 1977 r) do tychże konwencji | |||||||||
| Wskaż źródła nawiązania służbowego i umownego stosunku pracy oraz źródła zatrudnienia niepracowniczego, w oparciu o przepisy ustawy kodeks pracy i ustawy kodek cywilny | |||||||||
| Wyjaśnij, jaka jest różnica w zapisach art 33 i 51 KNZ i dlaczego są one tak istone | |||||||||
| Wyjaśnij, o co chodzi w zapisach artykułów 3 i 5 Traktatu NATO i który z nich jest ważniejszy? | |||||||||
8 | |||||||||
| Czym różni się układ inercjalny od nieinercjalnego ? Podaj po dwa przykłady układów inercjalnych i nieinercjalnych | |||||||||
| Na czym polega dysocjacja elektrolityczna i hydroliza soli. Wyjaśnij pojęcie pH r-ru.Od czego zależy szybkość reakcji chemicznych | |||||||||
| Omów prawo rozpadu promieniotwórczego (definicja, równanie, wykres, wzór) | |||||||||
| Omów sposoby otrzymywania soli (podaj przykłady)Omówić typy reakcji chemicznychWyjaśnij czym różnią się reakcje egzotermiczna i endotermiczna | |||||||||
| Omów trzy zasady dynamiki Newtona | |||||||||
| Omów typy wiązań chemicznych. Czy rodzaj wiązania wpływa na właściwości związku chemicznego (przeanalizuj na przykładach). Omów zjawisko fotoelektryczne | |||||||||
| Woda i roztwory wodne. Opisz rozpuszczalność soli i gazów w wodzie względem temperaturyJak nazywają się substancje stosowane do przyspieszania lub opóźniania reakcji chemiczncych | |||||||||
| Wyjaśnij na przykładach pojęcie izotopu. Definicja, przykłady, czas życia, zastosowanie.Wskaż, jaka jest różnica między promieniotwórczością naturalna i sztuczną . Podaj przykłady | |||||||||
| Wymień jakie znasz sposoby przekazywania ciepła i omów je | |||||||||
| Wymień naturalne i sztuczne źródła promieniowania jonizującego i omów | |||||||||
9 | |||||||||
| Co należy rozumieć pod pojęciem infrastruktura krytyczna? | |||||||||
| Co należy rozumieć pod pojęciem usług kluczowych? | |||||||||
| Co to jest (do czego służy) system informacji przestrzennej | |||||||||
| Czym charakteryzują się dane rastrowe w systemach informacji przestrzennej? | |||||||||
| Czym charakteryzują się dane wektorowe w systemach informacji przestrzennej? | |||||||||
| Czym różni się instytucja wiodąca od pomocniczej uwzględniana w siatce bezpieczeństwa? | |||||||||
| Definicja prawdopodobieństwa (aksjomatyczna i kombinatoryczna) | |||||||||
| Definicja ryzyka (ilościowa i jakościowa) | |||||||||
| Ilościowe i jakościowe aspekty oceny ryzyka - na wybranych przykładach | |||||||||
| Jak wyłaniania jest infrastruktura krytyczna w Polsce? | |||||||||
| Jaka jest korelacja między obowiązkową ochroną a ochroną infrastruktury krytycznej w Polsce? | |||||||||
| Jaka jest korelacja między obowiązkową ochroną a ochroną obiektów o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i obronności państwa? | |||||||||
| Jakie akty prawne w Polsce regulują problematykę ochrony infrastruktury krytycznej w Polsce? | |||||||||
| Jakie elementy zawiera Narodowy Program Ochrony Infrastruktury Krytycznej? | |||||||||
| Jakie przepisy regulują obowiązki podmiotów krytycznych w Polsce oraz w jaki sposób dokonuje się ich identyfikacji? | |||||||||
| Na czym polega charakterystyka i sposób wyłaniania infrastruktury krytycznej w Polsce? | |||||||||
| Na jakie sektory można podzielić systemy infrastruktury krytycznej w Polsce? | |||||||||
| Omów metodę matrycy ryzyka na wybranym przykładzie | |||||||||
| Omów modele danych przestrzennych | |||||||||
| Podział metod analizy i oceny ryzyka wraz z przykładami | |||||||||
| Proszę omówić wybrany załącznik funkcjonalny planu zarządzania kryzysowego | |||||||||
| Proszę opisać strukturę KRSG, z uwzględnieniem komponentów strażackiego i administracji publicznej | |||||||||
| Proszę podać strukturę systemu zarządzania kryzysowego na poziomie kraju/ szczebel centralny | |||||||||
| Proszę podać strukturę systemu zarządzania kryzysowego na poziomie powiatu | |||||||||
| Proszę podać strukturę systemu zarządzania kryzysowego na poziomie województwa | |||||||||
| Proszę wymienić 10 instytucji bezpieczeństwa wewnętrznego i opisać krótko ich rolę | |||||||||
| Proszę wymienić 3 międzynarodowe mechanizmy ochrony ludności, które mają przełożenie na bezpieczeństwo wewnętrzne w Polsce, a także krótko opisać ich rolę | |||||||||
| Proszę wymienić 3 uproszczone sposoby szacowania skali samoewakuacji ludności | |||||||||
| Proszę wymienić 5 wyzwań dotyczących ewakuacji ludzi ze szpitali | |||||||||
| Proszę wymienić 5 wyzwań dotyczących masowej ewakuacji ludności | |||||||||
| Proszę wymienić 5 zadań Sił Zbrojnych RP z zakresu ewakuacji ludności | |||||||||
| Proszę wymienić 5 zadań Sił Zbrojnych RP z zakresu ratownictwa | |||||||||
| Proszę zdefiniować bezpieczeństwo powszechne | |||||||||
| Proszę zdefiniować ratownictwo | |||||||||
| Wymień cechy danych przestrzennych | |||||||||
| Wymień i dokonaj krótkiej charakterystyki trzech rodzajów zakłóceń systemu GPS | |||||||||
| Wymień komponenty systemu informacji przestrzennej | |||||||||
| Wymień metody selekcji danych przestrzennych w środowisku do wizualizacji danych przestrzennych | |||||||||
| Wymień obszary zastosowań systemów informacji przestrzennej w obszarze bezpieczeństwa | |||||||||
| Wymień źródła danych przestrzennych i omów wybrane | |||||||||
10 | |||||||||
| Proszę omówić pojęcie etyki w badaniach naukowych i publikowaniu, ze szczególnym uwzględnieniem licencji CC-BY, CC-BY-SA, CC-BY-SA-ND oraz czasopism open-access, hybrid i subscription journal | |||||||||
| Wyjaśnij pojęcie korelacji. Jaka jest zależność między korelacją dwóch zmiennych a związkiem przyczynowo skutkowym dwóch własności opisanych tymi zmiennymi? | |||||||||
| Wyjaśnij pojęcie mediany. Omów jej ograniczenia jako narzędzia do analizy własności zbioru lub populacji | |||||||||
| Wyjaśnij pojęcie średniej arytmetycznej. Omów jej ograniczenia jako narzędzia do analizy własności zbioru lub populacji | |||||||||
| Żadna metoda badawcza nie jest idealna. Poczynione obserwacje zazwyczaj niedokładnie lub jedynie częściowo opisują badane zjawisko. Jak można ulepszyć zastosowane przez Panią/Pana metody badawcze? | |||||||||
| Żadna metoda badawcza nie jest idealna. Poczynione obserwacje zazwyczaj niedokładnie lub jedynie częściowo opisują badane zjawisko. Wskaż słabe strony zastosowanych przez Panią/Pana metod badawczych | |||||||||
11 | |||||||||
| Co to jest kratownica oraz jakie znasz metody rozwiązań kratownic płaskich (krótko je opisz) | |||||||||
| Co to jest tensometr elektrooporowy oraz na czym polega idea jego działania (jakie prawo fizyczne wykorzystuje) | |||||||||
| Czym jest kąt skręcenia wału ϕ o przekroju kołowym d poddanego działaniu momentu skręcającego Ms | |||||||||
| Czym jest koło Mohra oraz co możemy z niego wyznaczyć? | |||||||||
| Czym jest sztywność na zginanie belki obciążonej momentem zginającym? Wyjaśnij na przykładzie belki o przekroju prostokątnym bxh | |||||||||
| Czym jest twardość maksymalna materiału sprężysto-plastycznego? Opisz w jaki sposób ją wyznaczamy | |||||||||
| Czym jest twardość materiału? Proszę opisać jedną z metod wyznaczania twardości | |||||||||
| Czym jest tzw. szyjka powstająca na próbce w czasie statycznej próby rozciągania oraz jakie parametry wytrzymałościowe możemy wyznaczyć od chwili jej powstawania? | |||||||||
| Czym jest udarność materiału? Proszę opisać metodę jej wyznaczania | |||||||||
| Czym są naprężenia zredukowane wg. hipotezy wytrzymałościowej H-M-H (Hubera-Mizesa-Henkyego) | |||||||||
| Jaki kształt przyjmuje krzywa opisująca równanie Eulera oraz co z niej wynika? | |||||||||
| Jakie są podobieństwa oraz różnice w sposobie wyznaczania siły krytycznej dla metoda Eulera oraz Southwella | |||||||||
| Jakie znasz rodzaje mostków tensometrycznych - krótko je opisz | |||||||||
| Jakie znasz rodzaje tarcia? Krótko je opisz oraz podaj przykłady | |||||||||
| Mając dane równanie momentów zginających M(x) dla belki określ w jaki sposób wyznaczyć jej ugięcie wybraną metodą | |||||||||
| Mając wyznaczony moduł Younga oraz Liczbę Poissona w jaki sposób wyznaczyć w sposób pośredni pozostałe stałe materiałowe? Jakie mogą przyjmować wartości w korelacji z modułem Younga? | |||||||||
| Proszę opisać statyczną próbę rozciągania | |||||||||
| Proszę opisać statyczną próbę rozciągania | |||||||||
| Proszę powiedzieć co to jest moduł Younga i jak możemy go wyznaczyć? | |||||||||
| Przedstaw krótko na podstawie 4 podstawowych schematów statycznych w jaki sposób obliczyć długość wyboczeniową pręta ściskanego siłą osiową | |||||||||
| W jakim celu stosuje się twierdzenie Steinera? Opisz składowe wzoru | |||||||||
| Wyjaśnij jaki warunek wytrzymałościowy musi spełniać kołowy wał skręcany o średnicy d skręcany momentem skręcającym Ms aby bezpiecznie przenosił naprężenia od skręcania | |||||||||
| Wyjaśnij na przykładzie stali dlaczego granica plastyczności wyznaczona na wykresie uzyskanym w czasie statycznej próby rozciągania nie zawsze jest wyraźnie widoczna | |||||||||
| Zdefiniuj naprężenia normalne oraz styczne (również jednostki) oraz źródła ich pochodzenia | |||||||||
| Zdefiniuj smukłość graniczną pręta poddawanemu zjawisku wyboczenia oraz w jaki sposób wyznaczyć siłę krytyczną dla przypadku smukłości większej oraz mniejszej od granicznej (2 przypadki) | |||||||||
12 | |||||||||
| 1. Podaj definicję zarządzania gospodarczego | |||||||||
| 2. Co to jest zarządzanie zasobami ludzkimi? | |||||||||
| 3. Wymień cztery klasyczne funkcje kierownicze i krótko je scharakteryzuj | |||||||||
| 4. Na czym polega funkcja przewodzenia ludźmi? | |||||||||
| 5. Jakie znasz metody oceny pracowników? | |||||||||
| Co rozumiesz pod pojęciem zarządzanie projektem? | |||||||||
| Czym jest pomoc humanitarna? Jakie są jej cele i zadania? | |||||||||
| Czym jest Unijny Mechanizm Ochrony Ludności? Jakie są jego elementy i zasady działania? | |||||||||
| Czym jest współpraca rozwojowa? | |||||||||
| Czym różni się komunikacja kryzysowa od komunikacji ryzyka? | |||||||||
| Dlaczego kierowanie projektem realizowanym na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa powiązane jest z tradycyjnymi metodami zarządzania projektami? | |||||||||
| Jak jest zasadnicza rola mediów w przekazywaniu informacji? | |||||||||
| Jaką rolę odgrywa ONZ w dziedzinie pomocy humanitarnej? | |||||||||
| Jakie są współczesne zagrożenia bezpieczeństwa wewnętrznego Unii Europejskiej? | |||||||||
| Które instytucje w Polsce najpełniej realizują zadania edukacji dla bezpieczeństwa w ramach edukacji pozaformalnej? | |||||||||
| Na czym polega ewaluacja projektu, a na czym kontrola projektu | |||||||||
| Na czym polega idea lokalnego przywództwa? | |||||||||
| Określ czynniki budujące siłę i potęgę państwa na arenie międzynarodowej? | |||||||||
| Omów problem rezerw strategicznych państwa? | |||||||||
| Omów źródła i znaczenie konfliktów surowcowych na świecie? | |||||||||
| Proszę omówić tematykę prewencji społecznej realizowanej w PSP i podać przykłady | |||||||||
| Proszę podać definicję i obszary edukacji dla bezpieczeństwa | |||||||||
| Proszę podać definicję komunikacji kryzysowej | |||||||||
| Proszę podać na czym polega idea dialogu angażującego w aspekcie kultury bezpieczeństwa społeczności lokalnych | |||||||||
| Proszę wskazać główne problemy związane z realizacją działań w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa w Polsce | |||||||||
| Proszę wskazać, jaka jest zasadnicza rola mediów w przekazywaniu informacji? | |||||||||
| Proszę wskazać, jakie są Pana zdaniem możliwości wykorzystania mediów w kształtowaniu bezpieczeństwa? | |||||||||
| Proszę wskazać, które formacje mundurowe i podmioty ratownicze pełnią istotną rolę w realizacji zadań z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa? | |||||||||
| Proszę wymienić i omówić cztery kategorie procesu oceny ryzyka operacyjnego | |||||||||
| Proszę wymienić i omówić etapy realizacji zarządzania bezpieczeństwem | |||||||||
| Proszę wymienić i omówić minimum 3 typy klasyfikacji bezpieczeństwa społeczności lokalnych | |||||||||
| Proszę wymienić kluczowe czynniki ryzyka operacyjnego w kontekście organizacji bezpieczeństwa powszechnego | |||||||||
| Proszę wymienić najważniejsze obszary współpracy PSP z mediami | |||||||||
| Proszę wymienić programy dotyczące bezpieczeństwa | |||||||||
| Proszę wymienić programy dotyczące bezpieczeństwa, realizowane w mediach, mające największe znaczenie na kształtowanie postaw społecznych. (przykłady) | |||||||||
| Proszę wymienić sposoby przeciwdziałania zagrożeniom pożarowym w budynkach mieszkalnych | |||||||||
| Przedstaw miejsce bezpieczeństwa społecznego w systemie bezpieczeństwa narodowego? | |||||||||
| Wskaż i oceń istotę bezpieczeństwa ekonomicznego dla bezpieczeństwa narodowego? | |||||||||
| Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji szanse i zagrożenia | |||||||||
| Wymień i omów błędy popełniane podczas realizacji projektów z obszaru bezpieczeństwa | |||||||||
| Wymień i omów metody oceny ryzyka operacyjnego wykorzystywane w organizacji bezpieczeństwa powszechnego | |||||||||
| Wymień i scharakteryzuj poziomy zarządzania projektem wg. metodyki PRINCE2 | |||||||||
13 | |||||||||
| Co to jest CPR, czego dotyczy, omówić podstawowe założenia | |||||||||
| Co to jest rezonans i od czego zależy? | |||||||||
| Konstrukcje sprężone – opisać istotę, różnice | |||||||||
| Omówić dokumenty odniesienia dla wyrobów budowlanych: KOT, ETA, PN-EN. Podać podstawowe różnice | |||||||||
| Omówić elementy decydujące o niezawodności budowli w ujęciu PN-EN 1990 | |||||||||
| Omówić fundamenty posadowienia bezpośredniego. Podać przykłady | |||||||||
| Omówić fundamenty posadowienia pośredniego. Podać przykłady | |||||||||
| Omówić istotę żelbetu, czyli dlaczego stal i beton razem współpracują w konstrukcjach żelbetowych? | |||||||||
| Omówić krzywą parametryczną i parametry graniczne jej stosowania | |||||||||
| Omówić mechanizm zniszczenia żelbetu podczas pożaru | |||||||||
| Omówić metody oceny odporności ogniowej elementów żelbetowych wg Eurokodu 2 | |||||||||
| Omówić metody oceny odporności ogniowej elementów żelbetowych wg Eurokodu 3 | |||||||||
| Omówić metody oceny odporności ogniowej elementów żelbetowych wg Eurokodu 5 | |||||||||
| Omówić metody oceny odporności ogniowej elementów żelbetowych wg Eurokodu 6 | |||||||||
| Omówić parametry decydujące o nośności konstrukcji stalowych podczas pożaru (temperatura krytyczna, stopień wykorzystania przekroju, wskaźnik ekspozycji) | |||||||||
| Omówić rodzaje i scharakteryzuj: stropy, ściany | |||||||||
| Omówić różnice pomiędzy obciążeniami charakterystycznymi i obliczeniowymi | |||||||||
| Omówić systemy stałości właściwości użytkowych wg CPR 305 | |||||||||
| Omówić układy konstrukcyjne budynków. Podać przykłady | |||||||||
| Omówić wymagania podstawowe w budownictwie | |||||||||
| Omówić wymagania p.poż. stawiane elewacjom | |||||||||
| Omówić zasadę metody „Izoterma 500” | |||||||||
| Omówić zbrojenie konstrukcyjne belek i podciągów, strefa zginana i ścinana | |||||||||
| Omówić zjawisko zwichrzenia. Od czego zależy | |||||||||
| Opisać bierne sposoby zabezpieczania ogniochronnego elementów konstrukcji | |||||||||
| Opisać klasy reakcji na ogień. Podać przykłady materiałów i wyrobów dla poszczególnych klas | |||||||||
| Opisać mechanizm zniszczenia drewna podczas pożaru | |||||||||
| Parametry decydujące o gęstości obciążenia ogniowego wg Eurokodu | |||||||||
| Wymienić elementy nośne w budynkach | |||||||||
| Wymienić kryteria skuteczności działania w zakresie odporności ogniowej. Opisać dla dwóch wybranych kryteriów parametry oceny | |||||||||