1 | |||||||||
| Co obejmuje okresowa ocena sprawności fizycznej strażaków i w jaki sposób się ją przeprowadza ? | |||||||||
| Jaka jest skala ocen testu sprawności fizycznej oraz czy kandydatom do służby w PSP przyznawane są punkty preferencyjne za wiek ? | |||||||||
| Jakie elementy obejmuje test sprawności fizycznej dla kandydatów na stanowiska związane z bezpośrednim udziałem w działaniach ratowniczo‑gaśniczych, a jakie dla kandydatów na pozostałe stanowiska służbowe ? | |||||||||
| Kiedy nie przeprowadza się okresowej oceny sprawności fizycznej strażaka oraz czym skutkuje nieusprawiedliwione nieprzystąpienie przez strażaka do oceny sprawności fizycznej w wyznaczonym terminie ? | |||||||||
| Kto odpowiada za przeprowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej i kiedy strażak może do niej przystąpić ? | |||||||||
| Którzy strażacy podlegają okresowej ocenie sprawności fizycznej i jak często się ją przeprowadza ? | |||||||||
| W jaki sposób oblicza się wynik końcowy testu sprawności fizycznej i kiedy test sprawności fizycznej uznaje się za zaliczony ? | |||||||||
2 | |||||||||
| Badania metalograficzne | |||||||||
| Czynniki stwarzające zagrożenie dla ludzi podczas pożarów wewnętrznych | |||||||||
| Czynności kontrolno - rozpoznawcze z zakresu ustalania przyczyn pożarów | |||||||||
| Materiały pirotechniczne | |||||||||
| Omówić reakcję termitową | |||||||||
| Podmioty uprawnione do ustalania przyczyn pożarów w Polsce | |||||||||
| Ślady na szkle powstające podczas pożarów | |||||||||
| Udział strażaków PSP w ustalaniu przyczyn pożarów | |||||||||
| Zagęszczone metalizowane mieszaniny zapalające | |||||||||
| Zagęszczone mieszaniny zapalające | |||||||||
3 | |||||||||
| Jakie funkcjonalności powinien posiadać SWD PSP wg zapisów rozporządzenia | |||||||||
| Proszę o podanie różnic pomiędzy czasami DCBE, a WCBE oraz wyjaśnić pojęcie marginesu bezpieczeństwa | |||||||||
| Proszę o wyjaśnienie pojęć i skrótów: poważna awaria, poważna awaria przemysłowa oraz ZDR i ZZR | |||||||||
| Scharakteryzuj System Powiadamiania Ratunkowego w Polsce z uwzględnieniem roli SWD PSP | |||||||||
| Wymień główne zasady dotyczące rozmieszczenia znaków bezpieczeństwa zgodnie z dokumentacją CNBOP-PIB | |||||||||
4 | |||||||||
| Definicja pojęcia Ergonomia | |||||||||
| Definicja pojęcie dostępność w aspekcie ewakuacji osób z budynków | |||||||||
| Omów klasy odporności ogniowej elementów budynków | |||||||||
| Omów pojęcie ryzyko i ryzyko zawodowe | |||||||||
| Omów terminy Dostępny czas bezpiecznej ewakuacji i Wymagany czas bezpiecznej ewakuacji | |||||||||
5 | |||||||||
| Charakterystyka klas odporności pożarowej budynków | |||||||||
| Definicja strefy pożarowej | |||||||||
| Jakie obowiązują w PSP procedury, które mają zastosowanie podczas wystąpienia zagrożenia w zakładach dużego ryzyka wystąpienia poważnej awarii przemysłowej | |||||||||
| Kategorie zagrożenia ludzi | |||||||||
| Kiedy jest wymagane opracowanie scenarusza pożarowego oraz jakie są ogólne zasady współpracy urządzeń przeciwpożarowych? | |||||||||
| Możliwości złagodzeń w zakresie klasy odporności pożarowej budynków | |||||||||
| Od czego zależy dopuszczalna powierzchnia strefy pożarowej | |||||||||
| Przedstaw zasady współpracy urządzeń przeciwpożarowych, w szczególności wentylacji pożarowej oraz samoczynnych urządzeń gaśniczych wodnych | |||||||||
| Różnica między przejściem i dojściem ewakuacyjnym | |||||||||
| Usytuowanie budynków z uwagi na bezpieczeństwo pożarowe | |||||||||
| Wyjaśnij zasady określania klas odporności pożarowych budynków produkcyjno-magazynowych | |||||||||
| Wyjaśnij zasady określania klas odporności pożarowych budynków zaliczanych do kategorii zagrożenia ludzi | |||||||||
| Wymagania dla dróg pożarowych | |||||||||
| Wymagania dla elementów oddzielenia przeciwpożarowego | |||||||||
| Wymagania dla instalacji hydrantowej wewnętrznej | |||||||||
| Wymagania dla poziomych dróg ewakuacyjnych | |||||||||
6 | |||||||||
| Co to jest ryzyko? | |||||||||
| Co to jest system informacji przestrzennej? | |||||||||
| Jak wyznacza się strefę DRA i R (rejon lotów dronami), do kogo się występuje o jej wyznaczenie podczas działań ratowniczych, kto zarządza strefą? | |||||||||
| Jakie są komponenty ryzyka? | |||||||||
| Jakie są potencjalne przyczyny wypalenia zawodowego strażaków? | |||||||||
| Omów system motywowania pracowników? | |||||||||
| Omów zasady współpracy jednostek OSP z jednostkami PSP podczas działań z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych | |||||||||
| Omówić wybraną metodę oceny ryzyka? | |||||||||
| Proszę omówić cel wykorzystania termowizji w działaniach ratowniczych w PSP? | |||||||||
| Proszę omówić style kierowania zespołem? | |||||||||
| Proszę wymienić o omówić pozapłacowe czynniki motywowania? | |||||||||
| Rola i sposób działania systemów bezzałogowych,i innych innowacyjnych rozwiązań technologicznych, w aspekcie działań ratowniczo-gaśniczych, zarządzania kryzysowego, ochrony ludności | |||||||||
| Scharakteryzować System Powiadamiania Ratunkowego w Polsce z uwzględnieniem roli Systemu Wspomagania Decyzji PSP? | |||||||||
| Wymienić znane metody oceny ryzyka? | |||||||||
| Wymień klasyczne funkcje zarządzania i krótko je scharakteryzować? | |||||||||
7 | |||||||||
| Atmosfera ziemska – definicja pojęcia. Omówić znaczenie atmosfery i podział ze względu na wysokość | |||||||||
| Jakie informacje są niezbędne do oceny ryzyka zawodowego w narażeniu na czynniki biologiczne? | |||||||||
| Jakie mogą być źródła i skutki zanieczyszczeń wód powierzchniowych? | |||||||||
| Jakie są i na czym polegają metody pomiaru stężeń pyłu? | |||||||||
| Jakie są współczesne problemy inżynierii środowiska? | |||||||||
| Jakie sytuacje mogą prowadzić do przerw w dostawach wody? Dalsze procedury | |||||||||
| Jakie wirusy stanowią największe zagrożenie dla ludzi pracujących i w jakich zawodach? | |||||||||
| Klasyfikacja źródeł zanieczyszczeń środowiska | |||||||||
| Kryteria klasyfikacji substancji niebezpiecznych | |||||||||
| Omówić kilka przykładowych sektorów działalności wpływającej na elementy środowiska | |||||||||
| Omówić metody identyfikowania i oceny zanieczyszczeń wód | |||||||||
| Omówić nowoczesne technologie oczyszczania ścieków | |||||||||
| Omówić przykładowe procesy oczyszczania powietrza | |||||||||
| Omówić przykładowe procesy oczyszczania ścieków | |||||||||
| Omówić rodzaje zanieczyszczenia gleby, ich źródła oraz skutki dla środowiska | |||||||||
| Omówić rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w gruncie | |||||||||
| Omówić zanieczyszczenia powietrza i ich źródła | |||||||||
| Podaj definicję ergonomii pracy i wymień jej najważniejsze nurty | |||||||||
| Podaj definicję szkodliwych czynników biologicznych w środowisku pracy? | |||||||||
| Podaj przykłady czynników biologicznych wywołujących choroby odzwierzęce? | |||||||||
| Referencyjne i niereferencyjne metody oznaczania stężeń pyłu. Omówić | |||||||||
| Scharakteryzuj metody oceny obciążenia organizmu przy pracy statycznej i dynamicznej | |||||||||
| Usuwanie zanieczyszczeń z wody w warunkach naturalnych | |||||||||
| W jaki sposób czynniki biologiczne mogą oddziaływać na organizm człowieka pracującego (podaj przykłady)? | |||||||||
| W jaki sposób pobiera się materiał biologiczny do analizy z powierzchni o niejednorodnej strukturze. Omów stosowane metody? | |||||||||
| Wyjaśnić i omówić pojęcie hydrosfery ziemskiej | |||||||||
| Wyjaśnić pojęcie remediacji. Scharakteryzować wybrane metody remediacji | |||||||||
| Wyjaśnić różnicę między oczyszczaniem wód a uzdatnianiem | |||||||||
| Wyjaśnij pojęcia chorób alergicznych i immunotoksycznych oraz podaj przykłady takich chorób, które mogą być wywołane przez czynniki biologiczne występujące w rolniczym środowisku pracy? | |||||||||
| Wymień etapy oceny ryzyka w narażeniu na czynniki biologiczne | |||||||||
| Wymień metody oceny wydatku energetycznego | |||||||||
| Wymień najważniejsze metody profilaktyczne stosowane do ochrony pracowników służby zdrowia przed czynnikami biologicznymi | |||||||||
| Zarządzanie składowiskami odpadów | |||||||||
| Zasady monitorowania składowisk odpadów | |||||||||
8 | |||||||||
| Cel i zakres wykorzystania termowizji w działaniach ratowniczych KSRG | |||||||||
| Cel systemu standaryzacji wyposażenia samochodów ratowniczo-gaśniczych | |||||||||
| Co to jest wentylacja taktyczna? Omów kryteria do jej zastosowania | |||||||||
| Co wpływa na efektywność systemów zaopatrzenia wodnego w wariancie dowożenia i układów pompowo-wężowych | |||||||||
| Czym się różni Rejon Koncentracji (RK) od Punktu Przyjęcia Sił i Środków? Proszę opisać pojęcia | |||||||||
| Definicja planowania operacyjnego, omów jej składowe | |||||||||
| Ilu kierujących występuje w trakcie działań ratowniczych poziomu taktycznego z trzema odcinkami bojowymi? | |||||||||
| Jak się zmienia „łączność” po przejściu na taktyczny poziom kierowania działaniami ratowniczymi? Co się dzieje z łącznością po wprowadzeniu sztabu? | |||||||||
| Kierowanie działaniem ratowniczym na poziomie strategicznym | |||||||||
| Które osoby są wskazane w przepisach prawa do kierowania działaniami ratowniczymi na poziomie taktycznym? | |||||||||
| Mechanizm gaśniczy proszków stosowanych w KSRG | |||||||||
| Na podstawie jakich wytycznych dysponuje się I i II rzut do działań ratowniczych? | |||||||||
| Na podstawie jakich wytycznych można przyjmować do celów planistycznych czasy dysponowania/alarmowania PSP i OSP KSRG? | |||||||||
| Nowoczesne technologie w likwidacji katastrof budowlanych | |||||||||
| Określ determinanty prawne i zakres funkcjonowania rot asekuracyjnych podczas działań gaśniczych | |||||||||
| Omów kierunki rozwoju potencjału ratowniczego do działań gaśniczych przy pożarach lasu | |||||||||
| Omów kierunki rozwoju potencjału sprzętowego w zakresie działań gaśniczych na wodach śródlądowych | |||||||||
| Omów proces podejmowania decyzji KDR’a | |||||||||
| Omów wyposażenie i funkcjonalność samochodu wężowego | |||||||||
| Omów zasady dysponowania zastępów ratowniczych w tzw. pierwszym rzucie | |||||||||
| Omów zasady działań gaśniczych w obrębie instalacji fotowoltaicznych (PV) | |||||||||
| Omów zasady działań gaśniczych w obrębie instalacji LPG/LNG | |||||||||
| Opisz wybraną procedurę gaszenia paneli fotowoltaicznych | |||||||||
| Opisz wybraną procedurę gaszenia samochodu elektrycznego | |||||||||
| Organizacja monitorowania czasu pracy strażaków w sprzęcie ochrony układu oddechowego na poziomie interwencyjnym KDR | |||||||||
| Podać rolę i zadania sztabu akcji | |||||||||
| Podać różnice pomiędzy modelami: strefowym i polowym pożaru | |||||||||
| Podać różnicę między akcją ratowniczą i działaniem ratowniczym | |||||||||
| Podać różnicę między zdarzeniem mnogim i masowym | |||||||||
| Podać sposoby dyskretyzacji w poszczególnych modelach pożaru | |||||||||
| Proszę scharakteryzować analizę zagrożeń i zabezpieczenia operacyjnego powiatu? | |||||||||
| Proszę wymienić i scharakteryzować zespoły sztabowe na potrzeby działań ratowniczych? | |||||||||
| Proszę wymienić podstawowe elementy składowe organizacji działań ratowniczych na poziomie taktycznym? | |||||||||
| Rola bezzałogowych statków powietrznych w procesie rozpoznania podczas działań gaśniczych | |||||||||
| Rola planu ratowniczego KP/KM PSP. Omów jego składowe | |||||||||
| Rola rozpoznania bezpośredniego podczas działań gaśniczych w garażach podziemnych | |||||||||
| Rola sztabu akcji podczas działań ratowniczych na poziomie strategicznym | |||||||||
| Scharakteryzuj problematykę działań gaśniczych podczas pożarów budynków wysokościowych w budowie | |||||||||
| Systemy ostrzegające społeczeństwo o występujących zagrożeniach | |||||||||
| W jakich warunkach działań występuje taktyczny poziom kierowania działaniami ratowniczymi? | |||||||||
| Wykorzystanie dronów w akcjach poszukiwawczych | |||||||||
| Wykorzystanie dronów w działaniach ratowniczych | |||||||||
| Wymagania dot. sygnalizacji ostrzegawczej w samochodach ratowniczo-gaśniczych | |||||||||
| Wymień i omów narzędzia wspomagania decyzji KDR podczas działań gaśniczych | |||||||||
| Wymień i scharakteryzuj metody wyznaczania wydatku gaśniczego | |||||||||
| Wymień podstawowe zadania KDR na poziomie interwencyjnym/taktycznym/strategicznym | |||||||||
| Zakres wsparcia logistycznego podczas działań gaśniczych | |||||||||
| Źródła informacji do tworzenia analiz ze zdarzeń ratowniczych | |||||||||
9 | |||||||||
| 1.Wymień źródła zagrożeń dla bezpieczeństwa europejskiego? | |||||||||
| 2.Jakie są zadania władz samorządowych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa społecznego? | |||||||||
| 3.Wymień kompetencje Sejmu w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności państwa? | |||||||||
| 4. Wymień kompetencje prezydenta RP w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności państwa? | |||||||||
| 5.Scharakteryzuj zjawisko konfliktów etnicznych? | |||||||||
| 6.Podaj definicję konfliktu politycznego? | |||||||||
| Co rozumiesz przez cyberbezpieczeństwo? | |||||||||
| Co rozumiesz przez cyberbezpieczeństwo? | |||||||||
| Co to jest HNS i jaki jest jego mechanizm działania? | |||||||||
| Co to są działania hybrydowe i czym się różnią od wojny hybrydowej? | |||||||||
| Co to są działania hybrydowe i czym się różnią od wojny hybrydowej? | |||||||||
| Czym są UN OCHA i DG ECHO? | |||||||||
| Jak wykorzystywane są ruchy migracyjne w działaniach hybrydowych? | |||||||||
| Jak wykorzystywane są ruchy migracyjne w działaniach hybrydowych? | |||||||||
| Jakie cyberzagrożenia wiążą się z IoT? | |||||||||
| Jakie cyberzagrożenia wiążą się z IoT? | |||||||||
| Jakie zagrożenia wiążą się ze stosowaniem psychotechniki - podaj 2 przykłady | |||||||||
| Jakie zagrożenia wiążą się ze stosowaniem psychotechniki - podaj 2 przykłady | |||||||||
| Na czym polega interwencja humanitarna i jaki kraj manipulacyjnie się powołuje na konieczność jej zastosowania? | |||||||||
| Omów konstrukcję pojęcia przestępstwa na gruncie przepisów ustawy kodeks karny oraz wskaz min. 5 kryteriów typologizacji przestępstw w polskim prawie karnym | |||||||||
| Omów porównawczo pojęcie osobistych i majątkowych praw autorskich na gruncie przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych | |||||||||
| Omów porównawczo prawa własności przemysłowej oraz tryby ich prawnej ochrony na gruncie ustawy prawo własności przemysłowej | |||||||||
| Pojęcie stresu i stresora - w kontekście relacji człowiek - środowisko | |||||||||
| stres traumatyczny i chroniczny - przyczyny i skutki | |||||||||
| Wskaż katalog kar z ustawy kodeks karny oraz wymień min. 5 środków karnych wymienionych we wspomnianej ustawie | |||||||||
| Wskaż źródła i różnice w odpowiedzialności kontraktowej i odpowiedzialności deliktowej na gruncie ustawy kodeks cywilny | |||||||||
| Wyjaśnij, jaka jest różnica w zapisach art 33 i 51 KNZ i dlaczego są one tak istone | |||||||||
| Wyjaśnij, o co chodzi w zapisach artykułów 3 i 5 Traktatu NATO i który z nich jest ważniejszy? | |||||||||
10 | |||||||||
| BLEVE: warunki powstania, przebieg, skutki | |||||||||
| Czynniki wpływające na wartości granic wybuchowości mieszanin gazowo-powietrznych | |||||||||
| Opisać efekt fotoelektryczny w półprzewodnikach | |||||||||
| Opisać i krótko scharakteryzować czynniki konieczne do powstania wybuchu mieszaniny pyłowo-powietrznej | |||||||||
| Opisać podział przestrzeni zagrożonych wybuchem | |||||||||
| Opisać różnicę pomiędzy przewodami stosowanymi w instalacjach elektroenergetycznych nn w budownictwie ogólnym a przewodami bezhalogenowymi w klasie PH | |||||||||
| Scharakteryzować współczynnik korelacji Pearsona | |||||||||
| Wymień i krótko scharakteryzuj podstawowe mechanizmy wymiany ciepła | |||||||||
11 | |||||||||
| Czym różni się układ inercjalny od nieinercjalnego ? Podaj po dwa przykłady układów inercjalnych i nieinercjalnych | |||||||||
| Jaki jest wpływ wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych na zdrowie człowieka? | |||||||||
| Jaki jest wpływ zanieczyszczeń atmosferycznych na zdrowie ludzi i stan środowiska? | |||||||||
| Jakie informacje powinna zawierać karta charakterystyki substancji niebezpiecznej? | |||||||||
| Jakie są metody badań ilościowych i jakościowych wody? | |||||||||
| Jakie są metodyy rekultywacji i remediacji gleb i gruntów? | |||||||||
| Jakie są przyczyny i skutki degradacji gleb? | |||||||||
| Klasyfikacja substancji niebezpiecznych | |||||||||
| Na czym polega dysocjacja elektrolityczna i hydroliza soli. Wyjaśnij pojęcie pH r-ru.Od czego zależy szybkość reakcji chemicznych | |||||||||
| Na podstawie przykładu wyjaśnić pojęcie alotropia | |||||||||
| Omów oddziaływanie czynników chemicznych na zdrowie człowieka | |||||||||
| Omów prawo rozpadu promieniotwórczego (definicja, równanie, wykres, wzór) | |||||||||
| Omów ruch oscylatora harmonicznego | |||||||||
| Omów sposoby otrzymywania soli (podaj przykłady)Omówić typy reakcji chemicznychWyjaśnij czym różnią się reakcje egzotermiczna i endotermiczna | |||||||||
| Omów trzy zasady dynamiki Newtona | |||||||||
| Omów typy wiązań chemicznych. Czy rodzaj wiązania wpływa na właściwości związku chemicznego (przeanalizuj na przykładach). Omów zjawisko fotoelektryczne | |||||||||
| Omów widmo fal elektromagnetycznych: naturę fal, sposoby wytwarzania i zastosowanie | |||||||||
| Omów zjawiska z zakresu fizyki jądrowej, w których znajduje potwierdzenie zasada równoważności masy i energii | |||||||||
| Omów znaczenie modeli w fizyce na przykładzie modelu ciała doskonale czarnego | |||||||||
| Oznakowanie substancji niebezpiecznych wg rozporządzenia CLP | |||||||||
| Włókna respirabilne - zagrożenie dla zdrowia człowieka | |||||||||
| Woda i roztwory wodne. Opisz rozpuszczalność soli i gazów w wodzie względem temperaturyJak nazywają się substancje stosowane do przyspieszania lub opóźniania reakcji chemiczncych | |||||||||
| Wyjaśnij dlaczego stopień przereagowania substancji może być wyższy od końcowej wydajności reakcji chemicznej. Podaj definicje obu wielkości fizycznych | |||||||||
| Wyjaśnij na czym polega zjawisko pasywacji i wytłumacz znaczenie tego zjawiska w technice | |||||||||
| Wyjaśnij na przykładach pojęcie izotopu. Definicja, przykłady, czas życia, zastosowanie.Wskaż, jaka jest różnica między promieniotwórczością naturalna i sztuczną . Podaj przykłady | |||||||||
| Wyjaśnij pojęcie adsorpcja i absorpcja oraz podaj po 2 przykłady materiałów absorbujących i adsorbujących | |||||||||
| Wyjaśnij wpływ masy cząsteczkowej gazów atmosferycznych na ich koncentrację w atmosferze | |||||||||
| Wymienić i omówić sposoby przekazywania ciepła | |||||||||
| Wymień jakie znasz sposoby przekazywania ciepła i omów je | |||||||||
| Wymień naturalne i sztuczne źródła promieniowania jonizującego i omów | |||||||||
12 | |||||||||
| Omówić działania w klasycznym modelu zarządzania infrastrukturą komunalną | |||||||||
| Omówić przebieg badań naukowych | |||||||||
| Parametry kolumny konwekcyjnej ognia | |||||||||
| Parametry opisujące pożar | |||||||||
| Podać cechy specyficzne sektorów infrastruktury technicznej | |||||||||
| Podać działania podejmowane w procesie zarządzania klasycznego i kryzysowego | |||||||||
| Podać podstawowe przypadki uzasadniające podjęcia badań naukowych | |||||||||
| Podać rodzaje badań naukowych | |||||||||
| Promieniowanie cieplne (termiczne) | |||||||||
| Wymienić podstawowe parametry pożaru | |||||||||
| Wyznaczanie parametrów strumienia podsufitowego dymu, wzory Alperta | |||||||||
13 | |||||||||
| Co to jest (do czego służy) system informacji przestrzennej | |||||||||
| Co to jest sytuacja kryzysowa? | |||||||||
| Czym charakteryzują się dane rastrowe w systemach informacji przestrzennej? | |||||||||
| Czym charakteryzują się dane wektorowe w systemach informacji przestrzennej? | |||||||||
| Definicja prawdopodobieństwa (aksjomatyczna i kombinatoryczna) | |||||||||
| Definicja ryzyka (ilościowa i jakościowa) | |||||||||
| Ilościowe i jakościowe aspekty oceny ryzyka - na wybranych przykładach | |||||||||
| Jaka jest różnica pomiędzy oceną ryzyka a oceną oceną wpływu na działanie (BIA)? | |||||||||
| Jakie elementy obejmuje Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego? | |||||||||
| Jakie elementy przepisów z zakresu ochrony przeciwpożarowej mają wpływ na minimalizację zagrożenia pożarowego w obiektach użyteczności publicznej? | |||||||||
| Jakie elementy zawiera ocena ryzyka w zarządzaniu kryzysowym według opracowania Rządowego Centrum Bezpieczeństwa? | |||||||||
| Jakie przepisy z obszaru zarządzania kryzysowego nakładają obowiązek identyfikacji zagrożeń oraz oceny ryzyka ich wystąpienia? | |||||||||
| Na czym polega metodyka oceny stopnia zagrożenia gminy i powiatu? | |||||||||
| Omów metodę matrycy ryzyka na wybranym przykładzie | |||||||||
| Omów modele danych przestrzennych | |||||||||
| Omów zasadę działania systemów nawigacji satelitarnej (GNSS) | |||||||||
| Podział metod analizy i oceny ryzyka wraz z przykładami | |||||||||
| Podział metod analizy ryzyka | |||||||||
| Proszę omówić stany nadzwyczajne | |||||||||
| Proszę opisać relacje zachodzące pomiędzy analizą ryzyka, oceną ryzyka i zarządzaniem ryzykiem | |||||||||
| Proszę opisać strukturę KSRG, z uwzględnieniem komponentów strażackiego i administracji publicznej | |||||||||
| Proszę podać rodzaje infrastruktury komunalnej | |||||||||
| Proszę własnymi słowami zdefiniować ryzyko | |||||||||
| Proszę wyjaśnić zasady przejmowania kierowania nad KSRG przez organy administracji publicznej | |||||||||
| Proszę wymienić 3 wybrane empiryczne metody badawcze stosowane w inżynierii bezpieczeństwa i przykłady ich zastosowania | |||||||||
| Proszę wymienić 3 wybrane teoretyczne metody badawcze stosowane w inżynierii bezpieczeństwa i przykłady ich zastosowania | |||||||||
| Proszę wymienić 5 ilościowych metod analizy ryzyka | |||||||||
| Proszę wymienić 5 jakościowych metod analizy ryzyka | |||||||||
| Proszę wymienić i krótko opisać 3 programy do symulacji ewakuacji | |||||||||
| Proszę wymienić składowe czasu ewakuacji | |||||||||
| Proszę zaproponować własną metodę oceny ryzyka dotyczącego czynników zmniejszających efektywność współdziałania straży pożarnych, policji i SZ RP | |||||||||
| Proszę zdefiniować własnymi słowami metodę badawczą | |||||||||
| W jakich obszarach dokonywana jest weryfikacja oceny ryzyka na poziomie krajowym w optyce Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności? | |||||||||
| W jakim celu wykonuje się siatkę bezpieczeństwa? | |||||||||
| Wymień cechy danych przestrzennych | |||||||||
| Wymień i dokonaj krótkiej charakterystyki trzech rodzajów zakłóceń systemu GPS | |||||||||
| Wymień komponenty systemu informacji przestrzennej | |||||||||
| Wymień metody selekcji danych przestrzennych w środowisku do wizualizacji danych przestrzennych | |||||||||
| Wymień obszary zastosowań systemów informacji przestrzennej w obszarze bezpieczeństwa | |||||||||
| Wymień źródła danych przestrzennych i omów wybrane | |||||||||
| Z czym wiążę się wprowadzenie stanu klęski żywiołowej? | |||||||||
14 | |||||||||
| Dlaczego prawa szczególne KDR warunkowane są stanem wyższej konieczności? | |||||||||
| Jak rozgraniczyć znaczenie pojęć: skuteczność, sprawność, efektywność? | |||||||||
| Jaka jest różnica w znaczeniu pojęć – akcja ratownicza, działanie ratownicze, akcja ratowniczo gaśnicza? | |||||||||
| Jaka jest różnica znaczenia pojęć – zarządzanie i kierowanie? | |||||||||
| Jaka jest zależność stanu zagrożenia obszaru ze sposobami jego zabezpieczenia operacyjnego? | |||||||||
| Jaką przydatność dla działań ratownictwa technicznego mają bezzałogowe statki powietrzne? | |||||||||
| Jaki jest mechanizm obejmowania, przejmowania i przekazywania funkcji kierującego działaniem ratowniczym? | |||||||||
| Jaki jest zakres autonomii ratowników PRM w działaniach ratowniczych prowadzonych przez siły KSRG? | |||||||||
| Jaki jest zakres i formy realizacji zadań wspomagania KDR przez dyżurnego SKKP/M? PSP? | |||||||||
| Jakie czynniki podczas kierowania działaniem ratowniczym różnicują zakres decyzyjny przy czynnościach ratowniczych, taktyce i strategii? | |||||||||
| Jakie jest znaczenie pojęć opisujących jakość efektów ratowniczych: skuteczność, sprawność, efektywność? | |||||||||
| Jakie obowiązują sposoby oceny gotowości operacyjnej załóg modułów ratowniczych? | |||||||||
| Jakie obowiązują standardy gotowości operacyjnej dla SGRCh-Ekol? | |||||||||
| Jakie rozwiązania są stosowane dla wsparcia KDR w toku działań ratowniczych? | |||||||||
| Jakie są kryteria dla oceny efektywności współdziałania podmiotów związanych z ratownictwem? | |||||||||
| Jakie są podstawowe warunki przygotowania zakładu do prowadzenia na jego terenie działań ratowniczych? | |||||||||
| Jakie wymogi obowiązują w zakresie kontroli gotowości operacyjno-technicznej wobec SGRT? | |||||||||
| Jakie znaczenie dla decyzji KDR ma stan wyższej konieczności? | |||||||||
| Kiedy kierowanie działaniem ratowniczym rozpoczyna się i ustaje? | |||||||||
| Kto jest kierującym działaniem ratowniczym dla moduły realizującym działania poza granicami kraju? | |||||||||
| Które i dlaczego z należnych KDR praw nie są stosowane w trybie postępowania administracyjnego? | |||||||||
| Omówić strukturę kierowania działaniem ratowniczym na poziomie strategicznym | |||||||||
| W jakim sposób dokumentowane jest skorzystanie z uprawnień przez kierującego działaniem ratowniczym? | |||||||||
| W jakim sposób dokumentowane jest skorzystanie z uprawnień przez kierującego działaniem ratowniczym? | |||||||||
| Z czego wynika pozycja służby wiodącej we współdziałaniu podmiotów/służb uczestniczących we współdziałaniu podczas akcji ratowniczej? | |||||||||
15 | |||||||||
| Bezwymiarowa energia pożaru | |||||||||
| Omówić teorie kolumny konwekcyjnej doskonałej | |||||||||
| Omówić zależność na moc pożaru | |||||||||
| Podaj przykład procesu lub zjawiska, który można opisać za pomocą równania różniczkowego lub układu takich równań | |||||||||
| Proszę omówić pojęcie etyki w badaniach naukowych i publikowaniu, ze szczególnym uwzględnieniem licencji CC-BY, CC-BY-SA, CC-BY-SA-ND oraz czasopism open-access, hybrid i subscription journal | |||||||||
| Przedstaw podstawy teoretyczne działania modelu polowego pożaru | |||||||||
| Wyjaśnij pojęcie korelacji. Jaka jest zależność między korelacją dwóch zmiennych a związkiem przyczynowo skutkowym dwóch własności opisanych tymi zmiennymi? | |||||||||
| Wyjaśnij pojęcie mediany. Omów jej ograniczenia jako narzędzia do analizy własności zbioru lub populacji | |||||||||
| Wyjaśnij pojęcie średniej arytmetycznej. Omów jej ograniczenia jako narzędzia do analizy własności zbioru lub populacji | |||||||||
| Wymienić i omówić modele kolumny konwekcyjnej | |||||||||
| Wymienić oraz omówić rodzaje płomieni | |||||||||
| Żadna metoda badawcza nie jest idealna. Poczynione obserwacje zazwyczaj niedokładnie lub jedynie częściowo opisują badane zjawisko. Jak można ulepszyć zastosowane przez Panią/Pana metody badawcze? | |||||||||
| Żadna metoda badawcza nie jest idealna. Poczynione obserwacje zazwyczaj niedokładnie lub jedynie częściowo opisują badane zjawisko. Wskaż słabe strony zastosowanych przez Panią/Pana metod badawczych | |||||||||
16 | |||||||||
| Co to jest kratownica oraz jakie znasz metody rozwiązań kratownic płaskich (krótko je opisz) | |||||||||
| Co to jest tensometr elektrooporowy oraz na czym polega idea jego działania (jakie prawo fizyczne wykorzystuje) | |||||||||
| Czym jest kąt skręcenia wału ϕ o przekroju kołowym d poddanego działaniu momentu skręcającego Ms | |||||||||
| Czym jest koło Mohra oraz co możemy z niego wyznaczyć? | |||||||||
| Czym jest sztywność na zginanie belki obciążonej momentem zginającym? Wyjaśnij na przykładzie belki o przekroju prostokątnym bxh | |||||||||
| Czym jest twardość maksymalna materiału sprężysto-plastycznego? Opisz w jaki sposób ją wyznaczamy | |||||||||
| Czym jest twardość materiału? Proszę opisać jedną z metod wyznaczania twardości | |||||||||
| Czym jest tzw. szyjka powstająca na próbce w czasie statycznej próby rozciągania oraz jakie parametry wytrzymałościowe możemy wyznaczyć od chwili jej powstawania? | |||||||||
| Czym jest udarność materiału? Proszę opisać metodę jej wyznaczania | |||||||||
| Czym są naprężenia zredukowane wg. hipotezy wytrzymałościowej H-M-H (Hubera-Mizesa-Henkyego) | |||||||||
| Jaki kształt przyjmuje krzywa opisująca równanie Eulera oraz co z niej wynika? | |||||||||
| Jakie są podobieństwa oraz różnice w sposobie wyznaczania siły krytycznej dla metoda Eulera oraz Southwella | |||||||||
| Jakie znasz rodzaje mostków tensometrycznych - krótko je opisz | |||||||||
| Jakie znasz rodzaje tarcia? Krótko je opisz oraz podaj przykłady | |||||||||
| Mając dane równanie momentów zginających M(x) dla belki określ w jaki sposób wyznaczyć jej ugięcie wybraną metodą | |||||||||
| Mając wyznaczony moduł Younga oraz Liczbę Poissona w jaki sposób wyznaczyć w sposób pośredni pozostałe stałe materiałowe? Jakie mogą przyjmować wartości w korelacji z modułem Younga? | |||||||||
| Proszę opisać statyczną próbę rozciągania | |||||||||
| Proszę opisać statyczną próbę rozciągania | |||||||||
| Proszę powiedzieć co to jest moduł Younga i jak możemy go wyznaczyć? | |||||||||
| Przedstaw krótko na podstawie 4 podstawowych schematów statycznych w jaki sposób obliczyć długość wyboczeniową pręta ściskanego siłą osiową | |||||||||
| W jakim celu stosuje się twierdzenie Steinera? Opisz składowe wzoru | |||||||||
| Wyjaśnij jaki warunek wytrzymałościowy musi spełniać kołowy wał skręcany o średnicy d skręcany momentem skręcającym Ms aby bezpiecznie przenosił naprężenia od skręcania | |||||||||
| Wyjaśnij na przykładzie stali dlaczego granica plastyczności wyznaczona na wykresie uzyskanym w czasie statycznej próby rozciągania nie zawsze jest wyraźnie widoczna | |||||||||
| Zdefiniuj naprężenia normalne oraz styczne (również jednostki) oraz źródła ich pochodzenia | |||||||||
| Zdefiniuj smukłość graniczną pręta poddawanemu zjawisku wyboczenia oraz w jaki sposób wyznaczyć siłę krytyczną dla przypadku smukłości większej oraz mniejszej od granicznej (2 przypadki) | |||||||||
17 | |||||||||
| 11. Na czym polega zjawisko szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków? | |||||||||
| 12. Na czym polega zarządzanie bezpieczeństwem pracy w zarządzaniu zasobami ludzkimi? | |||||||||
| 13. Omów zjawisko wypalenia zawodowego w kontekście motywowania pracowników | |||||||||
| 14. Na czym polega kierowanie i przywództwo w zarządzaniu bezpieczeństwem organizacji? | |||||||||
| 15. Na czym polega zarządzanie bezpieczeństwem pracy w ZZL? | |||||||||
| 16. Jaki jest wpływ kompetencji zawodowych ratownika medycznego na zarządzanie operacyjne organizacji? | |||||||||
| 17. Na czym polega analiza doboru kandydatów do służby w PSP? | |||||||||
| Czym różni się komunikacja kryzysowa od komunikacji ryzyka? | |||||||||
| Jak jest zasadnicza rola mediów w przekazywaniu informacji? | |||||||||
| Które instytucje w Polsce najpełniej realizują zadania edukacji dla bezpieczeństwa w ramach edukacji pozaformalnej? | |||||||||
| Na czym polega idea lokalnego przywództwa? | |||||||||
| Określ czynniki budujące siłę i potęgę państwa na arenie międzynarodowej? | |||||||||
| Omów problem rezerw strategicznych państwa? | |||||||||
| Omów źródła i znaczenie konfliktów surowcowych na świecie? | |||||||||
| Proszę omówić tematykę prewencji społecznej realizowanej w PSP i podać przykłady | |||||||||
| Proszę podać definicję i obszary edukacji dla bezpieczeństwa | |||||||||
| Proszę podać definicję komunikacji kryzysowej | |||||||||
| Proszę podać na czym polega idea dialogu angażującego w aspekcie kultury bezpieczeństwa społeczności lokalnych | |||||||||
| Proszę wskazać główne problemy związane z realizacją działań w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa w Polsce | |||||||||
| Proszę wskazać, jaka jest zasadnicza rola mediów w przekazywaniu informacji? | |||||||||
| Proszę wskazać, jakie są Pana zdaniem możliwości wykorzystania mediów w kształtowaniu bezpieczeństwa? | |||||||||
| Proszę wskazać, które formacje mundurowe i podmioty ratownicze pełnią istotną rolę w realizacji zadań z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa? | |||||||||
| Proszę wymienić i omówić cztery kategorie procesu oceny ryzyka operacyjnego | |||||||||
| Proszę wymienić i omówić etapy realizacji zarządzania bezpieczeństwem | |||||||||
| Proszę wymienić i omówić minimum 3 typy klasyfikacji bezpieczeństwa społeczności lokalnych | |||||||||
| Proszę wymienić kluczowe czynniki ryzyka operacyjnego w kontekście organizacji bezpieczeństwa powszechnego | |||||||||
| Proszę wymienić najważniejsze obszary współpracy PSP z mediami | |||||||||
| Proszę wymienić programy dotyczące bezpieczeństwa | |||||||||
| Proszę wymienić programy dotyczące bezpieczeństwa, realizowane w mediach, mające największe znaczenie na kształtowanie postaw społecznych. (przykłady) | |||||||||
| Proszę wymienić sposoby przeciwdziałania zagrożeniom pożarowym w budynkach mieszkalnych | |||||||||
| Przedstaw miejsce bezpieczeństwa społecznego w systemie bezpieczeństwa narodowego? | |||||||||
| Wskaż i oceń istotę bezpieczeństwa ekonomicznego dla bezpieczeństwa narodowego? | |||||||||
| Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji szanse i zagrożenia | |||||||||
| Wymień i omów metody oceny ryzyka operacyjnego wykorzystywane w organizacji bezpieczeństwa powszechnego | |||||||||
18 | |||||||||
| Co to jest CPR, czego dotyczy, omówić podstawowe założenia | |||||||||
| Co to jest rezonans i od czego zależy? | |||||||||
| Jaką podstawową działalność normuje Ustawa – „Prawo budowlane”? | |||||||||
| Jakie obszary związane z budownictwem są uregulowane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 z 9 marca 2011 r.? | |||||||||
| Konstrukcje sprężone – opisać istotę, różnice | |||||||||
| Omówić dokumenty odniesienia dla wyrobów budowlanych: KOT, ETA, PN-EN. Podać podstawowe różnice | |||||||||
| Omówić elementy decydujące o niezawodności budowli w ujęciu PN-EN 1990 | |||||||||
| Omówić fundamenty posadowienia bezpośredniego. Podać przykłady | |||||||||
| Omówić fundamenty posadowienia pośredniego. Podać przykłady | |||||||||
| Omówić istotę żelbetu, czyli dlaczego stal i beton razem współpracują w konstrukcjach żelbetowych? | |||||||||
| Omówić krzywą parametryczną i parametry graniczne jej stosowania | |||||||||
| Omówić mechanizm zniszczenia żelbetu podczas pożaru | |||||||||
| Omówić metody oceny odporności ogniowej elementów żelbetowych wg Eurokodu 2 | |||||||||
| Omówić metody oceny odporności ogniowej elementów żelbetowych wg Eurokodu 3 | |||||||||
| Omówić metody oceny odporności ogniowej elementów żelbetowych wg Eurokodu 5 | |||||||||
| Omówić metody oceny odporności ogniowej elementów żelbetowych wg Eurokodu 6 | |||||||||
| Omówić na czym polega bierna ochrona elementów konstrukcyjnych budynku (podać przykłady)? | |||||||||
| Omówić parametry decydujące o nośności konstrukcji stalowych podczas pożaru (temperatura krytyczna, stopień wykorzystania przekroju, wskaźnik ekspozycji) | |||||||||
| Omówić podstawowe fazy realizacji inwestycji? | |||||||||
| Omówić podstawowe wady i zalety drewna w temperaturze normalnej i pożarowej? | |||||||||
| Omówić podstawowe wady i zalety stali jako materiału konstrukcyjnego (w temperaturze normalnej i pożarowej)? | |||||||||
| Omówić podstawowe wady i zalety żelbetu w temperaturze normalnej i pożarowej? | |||||||||
| Omówić podstawowe wymagania stawiane obiektom budowlanym? | |||||||||
| Omówić przykładowe narzędzia informatyczne dostępne w inżynierii bezpieczeństwa pożarowego do symulacji rozwoju pożaru oraz do obliczania czasu ewakuacji? | |||||||||
| Omówić rodzaje i scharakteryzuj: stropy, ściany | |||||||||
| Omówić różnice pomiędzy obciążeniami charakterystycznymi i obliczeniowymi | |||||||||
| Omówić systemy stałości właściwości użytkowych wg CPR 305 | |||||||||
| Omówić układy konstrukcyjne budynków. Podać przykłady | |||||||||
| Omówić wymagania podstawowe w budownictwie | |||||||||
| Omówić wymagania p.poż. stawiane elewacjom | |||||||||
| Omówić zasadę metody „Izoterma 500” | |||||||||
| Omówić zbrojenie konstrukcyjne belek i podciągów, strefa zginana i ścinana | |||||||||
| Omówić zjawisko zwichrzenia. Od czego zależy | |||||||||
| Opisać bierne sposoby zabezpieczania ogniochronnego elementów konstrukcji | |||||||||
| Opisać klasy reakcji na ogień. Podać przykłady materiałów i wyrobów dla poszczególnych klas | |||||||||
| Opisać mechanizm zniszczenia drewna podczas pożaru | |||||||||
| Parametry decydujące o gęstości obciążenia ogniowego wg Eurokodu | |||||||||
| Wykazać podstawową różnicę pomiędzy „obiektem budowlanym” a „budynkiem” (podać przykłady)? | |||||||||
| Wymienić elementy nośne w budynkach | |||||||||
| Wymienić kryteria skuteczności działania w zakresie odporności ogniowej. Opisać dla dwóch wybranych kryteriów parametry oceny | |||||||||
19 | |||||||||
| Co oznacza skrót NDSP? | |||||||||
| Co to jest sztuka przesyłki? | |||||||||
| Jak wpływa rodzaj podłoża na powierzchnie rozlewiska | |||||||||
| Jakie modele stosowane są do symulacji propagacji zanieczyszczeń w powietrzu, proszę opisać jeden | |||||||||
| Jakie parametry wpływają na zasięg strefy niebezpiecznej | |||||||||
| Jakimi cechami powinien charakteryzować się dobry neutralizator | |||||||||
| Metody pomiarowe stosowane do identyfikacji substancji niebezpiecznej w miejscu działań | |||||||||
| Ograniczenia stosowania czujników elektrochemicznych do analizy jakościowej i ilościowej związków chemicznych w miejscu działań | |||||||||
| Ograniczenia wykorzystania spektroskopii Ramana do identyfikacji związków chemicznych | |||||||||
| W jaki sposób można zwiększyć termostabilność polimerów | |||||||||
| Wpływ budowy chemicznej na termostabilność polimerów? | |||||||||
| Wymień i scharakteryzuj klasy substancji niebezpiecznych wg ADR | |||||||||
| Wymień i scharakteryzuj rodzaje pojazdów przewożących towary niebezpieczne | |||||||||
| Z jakich elementów składa się prawidłowe oznakowanie pojazdu przewożącego towar niebezpieczny wg ADR? | |||||||||
20 | |||||||||
| Budowa skokochronu ze stelażem pneumatycznym | |||||||||
| Budowa wężypłaskoskładanych | |||||||||
| Co to jest charakterystyka przepływowa pompy i jak sie ją wyznacza? | |||||||||
| Co to jest kawitacja i jaka jest przyczyna jej występowania? | |||||||||
| Co to jest kawitacja i jakie są jej przyczyny? | |||||||||
| Dlaczego wymagania odnośnie granicznego kąta przechyłu bocznego samochodu miejskiego są wyższe niż dla samochodu kategorii terenowej? | |||||||||
| Jakie są podstawowe parametry pompy, na podstawie których można obliczyć moc użyteczną pompy? | |||||||||
| Jakie zagrożenie oprócz standardowego obciążenia organu słuchu stanowi hałas na stanowisku operatora autopompy? | |||||||||
| Jakim badaniom poddaje się węże pozarnicze | |||||||||
| Kiedy w autopompie samochodu pożarniczego załączane jest urządzenie odpowietrzające? | |||||||||
| Klasyfikacja i podział narzędzi hydraulicznych zgodnie z PN-EN 13204 | |||||||||
| Na czym polga badanie szczelnosci armatury na nadciśnienie? | |||||||||
| Narysować charakterystyki autopompy dla napływu ze zbiornika pojazdu oraz przy zasysaniu z głębokości 1,5 i 7,5 m; | |||||||||
| Omówić połączenia nierozłączne w budowie maszyn | |||||||||
| Omówić połączenia rozłączne w budowie maszyn | |||||||||
| Omówić sposób obliczania naprężeń zredukowanych | |||||||||
| Podać podstawowy podział pojazdów pożarniczych wg PN-79/M-51300 ze względu na przeznaczenie, oraz ze względu na masę; | |||||||||
| Podstawowy podział pomp ze względu na zasadę działania; | |||||||||
| Podział pomp pożarniczych | |||||||||
| Podział prądownic | |||||||||
| Proszę omówić pojęcia bezpieczeństwo, niezawodność i ryzyko | |||||||||
| Przedstawić klasyfikację drabin pozarniczych | |||||||||
| Przedstawić klasyfikację gaśnic | |||||||||
| Szkic pompy tłokowej jedno i dwustronnego działania, narysować przebiegi ciśnień w kolektorze tłocznym takiej pompy; | |||||||||
| W jakim cwlu stosuje się przeciwstawne ustawienie wirników w wielostopniowych pompach pożarniczych | |||||||||
| Wyjaśnić, co to jest punkt pracy pompy | |||||||||
| Wyjaśnić, na czym polega standaryzacja pojazdów PSP | |||||||||
| Wyjaśnić pojęcia pompa dwustopniowa i dwuzakresowa; | |||||||||
| Wykres indykatorowy silnika spalinowego 4 suwowego. Zaznaczyć poszczególne suwy i punkt zapłonu; | |||||||||
| Zasada działania wirowej pompy odśrodkowej; | |||||||||
21 | |||||||||
| Charakterystyka środków pianotwórczych 3F | |||||||||
| Główne składniki pianotwórczych środków gaśniczych typu S | |||||||||
| Popularne reagenty stosowane w ratownictwie chemicznym | |||||||||
| Problemy związane z gaszeniem pożarów podpowierzchniowych | |||||||||
| Środki gaśnicze zawierające polifluorowane związki chemiczne | |||||||||
| Toksyczność środków pianotwórczych | |||||||||
| Uproszczone obliczanie zapotrzebowania gazów gaśniczych | |||||||||
| Wpływ pianotwórczych środków gaśniczych na organizmy żyjące w środowisku lądowym | |||||||||
| Zasada działania gorących aerozoli gaśniczych | |||||||||
| Zmiany właściwości proszków gaśniczych, wynikające z niewłaściwego przechowywania | |||||||||
22 | |||||||||
| Co to jest przejście ewakuacyjne i jaka jest jego dopuszczalna długość w pomieszczeniu zagrożonym wybuchem? | |||||||||
| Co to jest przejście ewakuacyjne i jaka jest jego dopuszczalna długość w strefach pożarowych PM? | |||||||||
| Co to jest przejście ewakuacyjne i jaka jest jego dopuszczalna długość w strefach pożarowych ZL? | |||||||||
| Co to jest strefa dozorowa w systemie sygnalizacji pożarowej i jaka może być jej maksymalna powierzchnia? | |||||||||
| Co to jest zespół kablowy i jakie jest jego zadanie | |||||||||
| Czujka pożarowa o klasie czułości A1R – co to za czujka, czym się charakteryzuje ta klasa, gdzie czujka może znaleźć zastosowanie? | |||||||||
| Jakie parametry mają wpływ na klasę odporności pożarowej budynków PM? | |||||||||
| Jakie parametry mają wpływ na klasę odporności pożarowej budynków ZL? | |||||||||
| Jakie wymagania należy zapewnić z uwagi na bezpieczeństwo ludzi przy stosowaniu stałych urządzeń gaśniczych gazowych? | |||||||||
| Od jakich parametrów zależy dopuszczalna powierzchni strefy pożarowej w budynkach IN? | |||||||||
| Od jakich parametrów zależy dopuszczalna powierzchni strefy pożarowej w budynkach PM? | |||||||||
| Od jakich parametrów zależy dopuszczalna powierzchni strefy pożarowej w budynkach ZL? | |||||||||
| Omówić klasyfikację systemów wentylacji pożarowej | |||||||||
| Omówić kryteria doboru czujek pożarowych w obiekcie | |||||||||
| Omówić różnice w budowie, zasadzie działania i zakresie stosowania grawitacyjnego i mechanicznego systemu oddymiania | |||||||||
| Omówić różnicę między instalacją tryskaczową a instalacją zraszaczową | |||||||||
| Omówić różnicę między konwencjonalnym i adresowalnym systemem sygnalizacji pożarowych | |||||||||
| Omówić sposoby eliminowania fałszywych alarmów czujek pożarowych | |||||||||
| Omówić sposoby zabezpieczania pomieszczeń chronionych stałym urządzeniem gaśniczym gazowym | |||||||||
| Opisz środki bezpieczeństwa wymagane dla pomieszczeń chronionych przez stałe urządzenia gaśnicze gazowe zgodne z PN-EN 15004 | |||||||||
| Podać definicję czasu retencji gazu gaśniczego według normy PN-EN 15004 | |||||||||
| Podaj definicję "dojścia ewakuacyjnego" i scharakteryzuj od czego głównie zależy jego dopuszczalna długość? | |||||||||
| Podaj jakie złagodzenia przepisów budowlanych można uzyskać stosując samoczynne urządzenia oddymiające? | |||||||||
| Przedstaw definicję systemu sygnalizacji pożarowej oraz wskaż na przykładach gdzie wymagany jest ten system | |||||||||
| Przedstaw główny podział gazów gaśniczych i opisz wybrany rodzaj gazu gaśniczego stosowany w ochronie przeciwpożarowej | |||||||||
| Przedstaw główny podział gazów gaśniczych i scharakteryzuj wybrany gaz gaśniczy należący do F-gazów | |||||||||
| Scharakteryzować mechanizm gaśniczy gazów stosowanych w stałych urządzeniach gaśniczych gazowych | |||||||||
| W jakich warunkach dopuszcza się powiększenie stref pożarowych w budynkach kategorii PM? Omów krótko wpływ zastosowanych urządzeń ba bezpieczeństwo pożarowe budynku | |||||||||
| W jakich warunkach dopuszcza się powiększenie stref pożarowych w budynkach kategorii ZL? | |||||||||
| Wymienić i krótko scharakteryzować gazy wykorzystywane do celów gaśniczych | |||||||||
| Wymienić parametry techniczne charakteryzujące tryskacz | |||||||||
| Wymień i opisz kategorie zagrożenia ludzi zgodnie z §209 ust. 2 "warunków technicznych" | |||||||||
| Wymień podzespoły systemu sygnalizacji pożarowej dla których wymagane jest świadectwo dopuszczenia CNBOP-PIB | |||||||||
| Wymień rodzaje systemów sygnalizacji pożarowej oraz wskaż na przykładach gdzie wymagany jest ten system | |||||||||
| Wymień w jakich budynkach wymagane są stałe samoczynne urządzenia gaśnicze wodne | |||||||||
23 | |||||||||
| 5. Analiza skutków wybuchu – podać wartości charakterystycznych parametrów odpowiedzialnych za skutki wybuchu | |||||||||
| Co to jest wybuch VCE, warunki jego powstania | |||||||||
| Omówić czynniki wpływające na wartości granic wybuchowości mieszanin par i gazów palnych z powietrzem | |||||||||
| Omówić czynniki wpływające na wybuchowość pyłów palnych | |||||||||
| Omówić metodę równoważnika TNT | |||||||||
| Omówić niebezpieczeństwo wybuchów BLEVE | |||||||||
| Schemat klasyfikacji wybuchów w przemyśle | |||||||||