1 | |||||||||
| Podaj definicję narażenia oraz podatności | |||||||||
| Wymień cechy składające się na kryzys | |||||||||
| Wymień elementy podatności społecznej na zagrożenia np. naturalne | |||||||||
| Wymień kategorie kryzysu oraz dokonaj interpretacji | |||||||||
| Wymień zadania realizowane w poszczególnych fazach zarządzania kryzysowego | |||||||||
2 | |||||||||
| Co to jest ryzyko? | |||||||||
| Jak wyznacza się strefę DRA i R (rejon lotów dronami), do kogo się występuje o jej wyznaczenie podczas działań ratowniczych, kto zarządza strefą? | |||||||||
| Jak zdefiniować ochronę ludności? | |||||||||
| Jakie są komponenty ryzyka? | |||||||||
| Omów zasady współpracy jednostek OSP z jednostkami PSP podczas działań z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych | |||||||||
| Podaj definicję systemu bezpieczeństwa narodowego, scharakteryzuj poszczególne podsystemy | |||||||||
| Rola i sposób działania systemów bezzałogowych,i innych innowacyjnych rozwiązań technologicznych, w aspekcie działań ratowniczo-gaśniczych, zarządzania kryzysowego, ochrony ludności | |||||||||
| Rola i znaczenie wybranych podmiotów, instytucji i straży w systemie bezpieczeństwa narodowego | |||||||||
3 | |||||||||
| 1.Wymień źródła zagrożeń dla bezpieczeństwa europejskiego? | |||||||||
| 2.Jakie są zadania władz samorządowych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa społecznego? | |||||||||
| 3.Wymień kompetencje Sejmu w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności państwa? | |||||||||
| 4. Wymień kompetencje prezydenta RP w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności państwa? | |||||||||
| 5.Scharakteryzuj zjawisko konfliktów etnicznych? | |||||||||
| 6.Podaj definicję konfliktu politycznego? | |||||||||
| Co rozumiesz przez cyberbezpieczeństwo? | |||||||||
| Co to jest HNS i jaki jest jego mechanizm działania? | |||||||||
| Co to są działania hybrydowe i czym się różnią od wojny hybrydowej? | |||||||||
| Czym są UN OCHA i DG ECHO? | |||||||||
| Jak wykorzystywane są ruchy migracyjne w działaniach hybrydowych? | |||||||||
| Jakie cyberzagrożenia wiążą się z IoT? | |||||||||
| Jakie zagrożenia wiążą się ze stosowaniem psychotechniki - podaj 2 przykłady | |||||||||
| Na czym polega interwencja humanitarna i jaki kraj manipulacyjnie się powołuje na konieczność jej zastosowania? | |||||||||
| Pojęcie stresu i stresora - w kontekście relacji człowiek - środowisko | |||||||||
| stres traumatyczny i chroniczny - przyczyny i skutki | |||||||||
| Wyjaśnij, jaka jest różnica w zapisach art 33 i 51 KNZ i dlaczego są one tak istone | |||||||||
| Wyjaśnij, o co chodzi w zapisach artykułów 3 i 5 Traktatu NATO i który z nich jest ważniejszy? | |||||||||
4 | |||||||||
| Czym różni się układ inercjalny od nieinercjalnego ? Podaj po dwa przykłady układów inercjalnych i nieinercjalnych | |||||||||
| Na czym polega dysocjacja elektrolityczna i hydroliza soli. Wyjaśnij pojęcie pH r-ru.Od czego zależy szybkość reakcji chemicznych | |||||||||
| Omów prawo rozpadu promieniotwórczego (definicja, równanie, wykres, wzór) | |||||||||
| Omów sposoby otrzymywania soli (podaj przykłady)Omówić typy reakcji chemicznychWyjaśnij czym różnią się reakcje egzotermiczna i endotermiczna | |||||||||
| Omów trzy zasady dynamiki Newtona | |||||||||
| Omów typy wiązań chemicznych. Czy rodzaj wiązania wpływa na właściwości związku chemicznego (przeanalizuj na przykładach). Omów zjawisko fotoelektryczne | |||||||||
| Woda i roztwory wodne. Opisz rozpuszczalność soli i gazów w wodzie względem temperaturyJak nazywają się substancje stosowane do przyspieszania lub opóźniania reakcji chemiczncych | |||||||||
| Wyjaśnij na przykładach pojęcie izotopu. Definicja, przykłady, czas życia, zastosowanie.Wskaż, jaka jest różnica między promieniotwórczością naturalna i sztuczną . Podaj przykłady | |||||||||
| Wymień jakie znasz sposoby przekazywania ciepła i omów je | |||||||||
| Wymień naturalne i sztuczne źródła promieniowania jonizującego i omów | |||||||||
5 | |||||||||
| Co to jest sytuacja kryzysowa? | |||||||||
| Definicja prawdopodobieństwa (aksjomatyczna i kombinatoryczna) | |||||||||
| Definicja ryzyka (ilościowa i jakościowa) | |||||||||
| Ilościowe i jakościowe aspekty oceny ryzyka - na wybranych przykładach | |||||||||
| Omów metodę matrycy ryzyka na wybranym przykładzie | |||||||||
| Podział metod analizy i oceny ryzyka wraz z przykładami | |||||||||
| Proszę omówić stany nadzwyczajne | |||||||||
| Proszę opisać referencyjne rodzaje działań z zakresu ratownictwa medycznego podczas akcji ratownictwa chemiczno-ekologicznego | |||||||||
| Proszę opisać referencyjne rodzaje działań z zakresu ratownictwa medycznego podczas akcji ratownictwa górniczego | |||||||||
| Proszę opisać referencyjne rodzaje działań z zakresu ratownictwa medycznego podczas akcji ratownictwa morskiego | |||||||||
| Proszę opisać referencyjne rodzaje działań z zakresu ratownictwa medycznego podczas akcji ratownictwa technicznego | |||||||||
| Proszę opisać referencyjne rodzaje działań z zakresu ratownictwa medycznego podczas akcji ratownictwa wodnego | |||||||||
| Proszę opisać strukturę KSRG | |||||||||
| Proszę opisać strukturę systemu PRM | |||||||||
| Proszę podać rodzaje infrastruktury komunalnej | |||||||||
| Proszę wyjaśnić podział kompetencji dowódczych pomiędzy KDR i WOPR | |||||||||
| Proszę wymienić 5 wyzwań z zakresu ratownictwa medycznego w odniesieniu do działań w obliczu zagrożeń CBRN | |||||||||
| Proszę wymienić i krótko opisać 3 poziomy jakości działań realizowanych w ramach ratownictwa medycznego | |||||||||
| W jakim celu wykonuje się siatkę bezpieczeństwa? | |||||||||
| Z czym wiążę się wprowadzenie stanu klęski żywiołowej? | |||||||||
6 | |||||||||
| Proszę omówić pojęcie etyki w badaniach naukowych i publikowaniu, ze szczególnym uwzględnieniem licencji CC-BY, CC-BY-SA, CC-BY-SA-ND oraz czasopism open-access, hybrid i subscription journal | |||||||||
| Wyjaśnij pojęcie korelacji. Jaka jest zależność między korelacją dwóch zmiennych a związkiem przyczynowo skutkowym dwóch własności opisanych tymi zmiennymi? | |||||||||
| Wyjaśnij pojęcie mediany. Omów jej ograniczenia jako narzędzia do analizy własności zbioru lub populacji | |||||||||
| Wyjaśnij pojęcie średniej arytmetycznej. Omów jej ograniczenia jako narzędzia do analizy własności zbioru lub populacji | |||||||||
| Żadna metoda badawcza nie jest idealna. Poczynione obserwacje zazwyczaj niedokładnie lub jedynie częściowo opisują badane zjawisko. Jak można ulepszyć zastosowane przez Panią/Pana metody badawcze? | |||||||||
| Żadna metoda badawcza nie jest idealna. Poczynione obserwacje zazwyczaj niedokładnie lub jedynie częściowo opisują badane zjawisko. Wskaż słabe strony zastosowanych przez Panią/Pana metod badawczych | |||||||||
7 | |||||||||
| Czym jest twardość materiału? Proszę opisać jedną z metod wyznaczania twardości | |||||||||
| Czym jest udarność materiału? Proszę opisać metodę jej wyznaczania | |||||||||
| Proszę opisać statyczną próbę rozciągania | |||||||||
| Proszę opisać statyczną próbę rozciągania | |||||||||
| Proszę powiedzieć co to jest moduł Younga i jak możemy go wyznaczyć? | |||||||||
8 | |||||||||
| Co rozumiesz pod pojęciem zarządzanie projektem? | |||||||||
| Co to jest zarządzanie zasobami ludzkimi? | |||||||||
| Czym jest pomoc humanitarna? Jakie są jej cele i zadania? | |||||||||
| Czym jest Unijny Mechanizm Ochrony Ludności? Jakie są jego elementy i zasady działania? | |||||||||
| Czym jest współpraca rozwojowa? | |||||||||
| Czym różni się komunikacja kryzysowa od komunikacji ryzyka? | |||||||||
| Dlaczego kierowanie projektem realizowanym na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa powiązane jest z tradycyjnymi metodami zarządzania projektami? | |||||||||
| Jak jest zasadnicza rola mediów w przekazywaniu informacji? | |||||||||
| Jaką rolę odgrywa ONZ w dziedzinie pomocy humanitarnej? | |||||||||
| Jaki jest wpływ kompetencji zawodowych ratownika medycznego na zarządzanie operacyjne w organizacji? | |||||||||
| Jakie są współczesne zagrożenia bezpieczeństwa wewnętrznego Unii Europejskiej? | |||||||||
| Które instytucje w Polsce najpełniej realizują zadania edukacji dla bezpieczeństwa w ramach edukacji pozaformalnej? | |||||||||
| Na czym polega ewaluacja projektu, a na czym kontrola projektu | |||||||||
| Na czym polega idea lokalnego przywództwa? | |||||||||
| Na czym polega kierowanie i przywództwo w zarządzaniu bezpieczeństwem organizacji? | |||||||||
| Proszę omówić tematykę prewencji społecznej realizowanej w PSP i podać przykłady | |||||||||
| Proszę podać na czym polega idea dialogu angażującego w aspekcie kultury bezpieczeństwa społeczności lokalnych | |||||||||
| Proszę wskazać główne problemy związane z realizacją działań w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa w Polsce | |||||||||
| Proszę wskazać, jaka jest zasadnicza rola mediów w przekazywaniu informacji? | |||||||||
| Proszę wskazać, jakie są Pana zdaniem możliwości wykorzystania mediów w kształtowaniu bezpieczeństwa? | |||||||||
| Proszę wymienić i omówić cztery kategorie procesu oceny ryzyka operacyjnego | |||||||||
| Proszę wymienić i omówić etapy realizacji zarządzania bezpieczeństwem | |||||||||
| Proszę wymienić i omówić minimum 3 typy klasyfikacji bezpieczeństwa społeczności lokalnych | |||||||||
| Proszę wymienić kluczowe czynniki ryzyka operacyjnego w kontekście organizacji bezpieczeństwa powszechnego | |||||||||
| Proszę wymienić programy dotyczące bezpieczeństwa | |||||||||
| Proszę wymienić programy dotyczące bezpieczeństwa, realizowane w mediach, mające największe znaczenie na kształtowanie postaw społecznych. (przykłady) | |||||||||
| Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji szanse i zagrożenia | |||||||||
| Wymień i omów błędy popełniane podczas realizacji projektów z obszaru bezpieczeństwa | |||||||||
| Wymień i omów metody oceny ryzyka operacyjnego wykorzystywane w organizacji bezpieczeństwa powszechnego | |||||||||
| Wymień i scharakteryzuj poziomy zarządzania projektem wg. metodyki PRINCE2 | |||||||||
9 | |||||||||
| Konstrukcje sprężone – opisać istotę, różnice | |||||||||
| Omówić istotę żelbetu, czyli dlaczego stal i beton razem współpracują w konstrukcjach żelbetowych? | |||||||||
| Omówić mechanizm zniszczenia żelbetu podczas pożaru | |||||||||
| Omówić parametry decydujące o nośności konstrukcji stalowych podczas pożaru (temperatura krytyczna, stopień wykorzystania przekroju, wskaźnik ekspozycji) | |||||||||
| Omówić zbrojenie konstrukcyjne belek i podciągów, strefa zginana i ścinana | |||||||||
| Omówić zjawisko zwichrzenia. Od czego zależy | |||||||||
| Opisać bierne sposoby zabezpieczania ogniochronnego elementów konstrukcji | |||||||||
| Opisać klasy reakcji na ogień. Podać przykłady materiałów i wyrobów dla poszczególnych klas | |||||||||
| Opisać mechanizm zniszczenia drewna podczas pożaru | |||||||||
| Wymienić kryteria skuteczności działania w zakresie odporności ogniowej. Opisać dla dwóch wybranych kryteriów parametry oceny | |||||||||